Vědci spustili první biologický počítač uvnitř bakterie

Počítače se dočkaly nové revoluce: už nejsou závislé jen na křemíku a tištěných spojích napájených elektřinou. Vědci ze Stanfordovy univerzity oznámili, že jejich nový typ tranzistoru vyrobený výhradně s použitím genetického materiálu pracuje uvnitř bakterií. O svém úspěchu informují v novém vydání časopisu Science.

Vědci spustili první biologický počítač uvnitř bakterie

"Budeme tak moci vložit počítač do jakékoli živé buňky, do jaké chcete," citoval server MercuryNews vedoucího výzkumu Drewa Endyho. "Všude, kde potřebujete trochu logiky, trochu počítání i trochu paměti, to budeme schopni udělat."

Tranzistor je základní součást každého počítače. Jeho biologickou obdobu nazvali vědci transkriptor a je podle nich v mnoha ohledech lepší než jeho anorganický předchůdce. A to i přesto, že zatím nejsou k dispozici biologické integrované paměti a procesory. Nicméně transkriptor je prvním krokem k vývoji počítačů schopných fungovat uvnitř buněk.

Transkriptor tvoří mikroskopický úsek DNA uvnitř buňky, kterou uměle upravili genetici, aby kontroloval tok jiné důležité molekuly - RNA - obdobně, jako tranzistor pracuje s elektrickým proudem. RNA je přitom zodpovědná za předávání (přepisování) instrukcí v DNA do procesů. které v buňce přirozeně probíhají. Kontrola procesu tak umožní kontrolu nad celou buňkou.

Technologie může pomoci s léčbou rakoviny

Transkriptor funguje v podstatě jako logická brána, která rozhoduje, zda biochemický dotaz je pravdivý, či ne. Už loni stejný tým oznámil, že dokáže v buňkách informaci uložit nebo ji přenést z jedné buňky do druhé. Biologický tranzistor byl poslední základní součástkou pro vytvoření biologického počítače.

Nová technologie může mít široké využití: například vložením příkazu rakovinotvorným buňkám se zastaví jejich další dělení. Nebo se naopak buňky v rostlinách mohou proměnit na specializované senzory. Otevírají se i možnosti nových materiálů, které se po použití samy rozloží bez škodlivých následků.