Balení a expedice lebky tyranosaura do muzea. Foto: Alan Berner/The Seattle Times, ČTK/AP

V USA našli kostru tyranosaura s výjimečně zachovalou lebkou

Jednu z největších koster Tyranosaura rexe našla dvojice dobrovolníků na severu Spojených států. Nález je o to cennější, že lebka dinosaura je téměř neporušená, uvedla americká média. Podobných lebek mají vědci k dispozici jen 14.

V USA našli kostru tyranosaura s výjimečně zachovalou lebkou

Luke Tufts a Jason Love, kteří se dobrovolně zapojili do paleontologického průzkumu pořádaného Burkeovým muzeem v Seattlu, našli kostru v oblasti geologického souvrství Hell Creek ve státě Montana.

Kostra se nachází pod 20 tunami zeminy. Čtyři desítky pracovníků ji odkrývají už měsíc a dosud byla odkryta zhruba pětina kostry. Lebku už převezli do muzea.

Kostra tyrannosaura rexe v muzeu v Chicagu. Ilustrační foto

Dotyčný tyranosaurus zřejmě žil před 66,3 miliónu let a z velikosti lebky lze soudit, že se dožil jen zhruba 15 let. Tyranosauři se obvykle dožívali dvojnásobného věku. Z nálezu je také už teď možné vyčíst, že plaz dosahoval zhruba 85 procent velikosti největšího známého Tyranosaura rexe. Za takového se označuje Sue, exemplář objevený paleontoložkou Sue Hendricksonovou. Na délku měřil 12,5 metru a vážil 6,5 tuny.

Tyranosaurus rex byl podle Wikipedie jeden z největších masožravých dinosaurů a zároveň jedním z největších suchozemských predátorů všech dob. Žil před 68 až 66 milióny let na západě dnešních USA.
Souvrství Hell Creek zasahuje také na území obou Dakot a Wyomingu. Vyskytují se zde také fosilie žraloků, krokodýlů, želv i jiných obratlovců a četných bezobratlých.