V Mexiku objevili 65 miliónů let starou zkamenělinu želvy

Novinky,

Na suchém severu Mexika, konkrétně v pouštní oblasti Coahuila, našli vědci zkamenělé pozůstatky malé želvy. A ne ledajaké. Fosilie želvičky pojmenované Yelmochelis rosarioae je podle vědců stará 65 miliónů let. V prosinci o tom informovala agentura Reuters.

BEZ KOMENTÁŘE: Fosilie želvy Yelmochelis rosarioae je 65 miliónů let staráVideo: Reuters

Želva Yelmochelis rosarioae byla jedním z nejmenších zvířat, jaká se pohybovala v pouštní oblasti Coahuila, jež je zároveň federálním státem Mexika. Želva měřila jen 10 centimetrů. Přes své malé rozměry se ale dokázala udržet v bezpečí před svými dávnými nepřáteli.

„Měla vlastní obranné mechanismy, jako je tloušťka kosti na krunýři a schopnost vylučovat sekret tak, aby vyděsila své protivníky,“ vysvětlila dle agentury Reuters paleontoložka Martha Carolina Aguillonová s tím, že se zvířeti v oblasti dařilo.

Mexičtí, kanadští a američtí vědci představili objev na akci v Museo del Desierto (Pouštní muzeum) v mexickém městě Saltillo. Nezvykle dobře zachovaná fosilie umožnila badatelům srovnat ji s jejími současnými žijícími příbuznými v Mexiku. Údajně kdysi obývala bažiny na severu země, a to v období druhohor před 250 milióny lety.

Druhohory (mezozoikum) je geologické období před zhruba 252 až 66 milióny lety. Dělí se na tři periody – trias, jura a křída, které trvaly přibližně 180 miliónů let.

„Želvy jsou nesmírně rozmanití živočichové. Poskytují nám rovněž informace, které nám pomáhají i obecně pochopit vývoj života v dané době,“ doplnil výzkumník Donald Brinkman.

Dinosauří území

Pouště v Coahuile jsou pro paleontology příhodnou lokalitou při pátrání zejména po kosterních pozůstatcích dinosaurů. Díky různorodým klimatickým podmínkám v regionu, které způsobují mimo jiné erozi, zde není objevování těchto fosilií úplně výjimečné.

Velmi zajímavý nález se tam uskutečnil kupříkladu v roce 2013. Vědci tehdy vykopali ze země 72 miliónů let starý pětimetrový ocas hadrosaura. [celá zpráva]