Hlavní obsah

Úprava zápisů do neveřejných ZŠ může zvýšit nerovnosti ve vzdělávání, varuje organizace

– Praha

Nárůst nerovností ve vzdělávání může podle neziskové organizace EDUin způsobit úprava vyhlášky, podle níž by mohly církevní a soukromé základní školy u zápisu vyžadovat přítomnost dítěte. Novela, kterou navrhlo ministerstvo školství, je podle organizace diskriminační, protože neveřejným školám umožní si žáky vybírat. Dosud je v případě převisu uchazečů musí losovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Školský zákon jmenuje jako kritéria pro přijetí k základnímu vzdělávání věk dítěte a místo trvalého pobytu. Neveřejné školy nemají dané spádové oblasti, takže je pro ně určující jen věk.

Dítě, které se bude hlásit na soukromou či církevní školu a neuspěje, bude mít podle MŠMT zajištěné místo ve spádové veřejné škole.

Ministerstvo proto navrhlo, aby od dubna mohly jako podmínku v kritériích pro přijetí stanovit i přítomnost dítěte u zápisu. Dítě, které se bude hlásit na soukromou či církevní školu a neuspěje, bude mít podle úřadu zajištěné místo ve spádové veřejné škole.

Omezení možnosti volby?

Podle organizace EDUin se tak ale omezí možnost volby školy, kterou rodiče pro své dítě chtějí, a to i za předpokladu, že za ni budou platit.

Školy budou moci navýšit kapacity kvůli ukrajinským dětem, potvrdili senátoři

Domácí

„Soukromé školy si totiž mohou připravit podobu zápisu zcela ve své režii a při výběru se mohou chovat diskriminačně,“ uvedla mluvčí dané vzdělávací společnosti Pavla Lioliasová.

Zmínila přitom, že ministr školství Petr Gazdík (STAN) se hlásí k dokumentu Strategie vzdělávání 2030+, mezi jehož cíle patří snižování nerovností. „Tato úprava vyhlášky jde ale zcela proti tomuto cíli a pouze dál posiluje nerovnosti, které v českém vzdělávání jsou už nyní,“ řekla.

Kritika: „Z nejlepších mistry a zbytku zabouchnout dveře“

Analytik EDUin Jan Zeman také poukázal na to, že soukromé a církevní školy stále dostávají od státu peníze na platy učitelů a nepedagogických pracovníků i na neinvestiční výdaje, jako jsou učebnice nebo další vzdělávání pedagogů. Mají proto podle něj také plnit úkoly stanovené státem, jako je třeba snižování nerovností ve vzdělávání.

Ředitel: Soukromé školy jsou průkopníky moderního vzdělávání, absolventi mají výhodu na trhu

Věda a školy

„Pečlivé posuzování, zda má dítě požadovanou úroveň (v jazykových a jiných znalostech), je proti myšlence, že má škola dítě rozvíjet, a ne z nejlepších dělat mistry a zbytku zabouchnout dveře. Obzvlášť pokud jsme v situaci, kdy je rodič za zlepšení svého dítěte ochoten zaplatit,“ prohlásil.

Podle novely by rozhovor pedagoga s dítětem u zápisu v neveřejných školách mohl trvat déle než 20 minut a nemusel by ověřovat jen školní připravenost. Aktivity, ve kterých by se mohla posoudit školní zralost, by mohly být delší než 60 minut.

Podmínky pro zápis do soukromých škol kritizuje podle společnosti EDUin dlouhodobě i Česká školní inspekce (ČŠI). „Jako příklad z poslední doby lze uvést školu Porg, která se proti závěrům inspekce (že výběr žáků je diskriminační) ohradila a podala na ČŠI žalobu,“ připomněla mluvčí Lioliasová.

Odkladů školy přibývá. Nejčastěji kvůli celkové nezralosti dítěte

Věda a školy

Ministerstvo v návrhu novely uvedlo, že inspekce zkontrolovala loni od poloviny března do konce dubna 259 soukromých základních škol a označila v nich požadavek přítomnosti dítěte u zápisu jako porušení právních předpisů. Úřad poukázal na to, že aktuální znění vyhlášky zmiňuje kromě kritéria věku a bydliště i možnost existence dalších pravidel, dále je ale nevymezuje.

MŠMT: Plat učitelů vzrostl na 47 590 korun

Věda a školy

Podle novely by rozhovor pedagoga s dítětem u zápisu v neveřejných školách mohl trvat déle než 20 minut a nemusel by ověřovat jen školní připravenost. Aktivity, ve kterých by se mohla posoudit školní zralost, by mohly být delší než 60 minut.

Reklama

Výběr článků

Načítám