Hlavní obsah

Učitelé dějepisu a cizích jazyků se mohou zapojit do metodických kabinetů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Učitelé dějepisu, občanské výchovy a cizích jazyků se mohou nově zapojit do fungování tzv. metodických kabinetů, které sdružují vyučující daných předmětů. Kabinety pro ně připravil projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Národního pedagogického institutu (NPI). Podobné kabinety začaly fungovat už dříve např. pro učitele matematiky, češtiny a přírodních věd.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Ve všech kabinetech spolupracuje zhruba 500 vyučujících na úrovni krajů a několik stovek v menších regionech, jak informoval hlavní manažer projektu SYPO Jiří Nekola.

„Oblastní kabinety jsou poměrně dynamický a živý organismus, proto jsme neuváděli přesné číslo. Nicméně aktuálně v nich je 2900 učitelů,” upřesnil na dotaz Novinek.

Organizace se shodly na prioritách pro odkládanou novelu zákona o učitelích

Věda a školy

Na základních a středních školách v Česku pracovalo loni podle údajů ministerstva školství zhruba 134 tisíc učitelů.

Celé metodické kabinety jsou vlastně poměrně hustá síť učitelů. Na krajských pracovištích NPI se pravidelně scházejí členové krajských kabinetů, každý je z jiné oblasti kraje. Ti na sebe navazují členy oblastních kabinetů ze své oblasti – scházejí se, předávají jim informace od NPI/MŠMT, sami od nich informace sbírají, např. o tom, jaké vzdělávací akce by uvítali, co v praxi řeší apod.
Jiří Nekola, SYPO, NPI

Výběrová řízení do nových kabinetů podle NPI, který spadá pod MŠMT, probíhají od 1. března do 31. května.

Po vraždě učitele pomáhali v pražské škole psychologové

Krimi

Současné metodické kabinety jako takové zahájily svou činnost v roce 2019. Nejprve vznikly pro učitele matematiky, informatiky a češtiny. Od roku 2020 k nim přibyly dva další kabinety, a to pro předškolní a prvostupňové vzdělávání a pro přírodovědné vzdělávání. Na jejich financování se podílí školský resort a EU.

Dva nové kabinety pro cizí jazyky a pro společenskovědní vzdělávání jsou podle Nekoly poslední, které se chystaly.

Středoškolská unie: Studenti požadují změnu maturit, většina z nich není připravená

Věda a školy

Kabinet společenských věd je pro učitele dějepisu a občanské výchovy. Projekt SYPO při jeho přípravě navázal spolupráci s projektem Dějepis+, který má na starosti ministerstvo a Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Věnuje se rozvoji výuky moderních dějin.

Výměna zkušeností a další vzdělávání

Metodické kabinety mají být platformou, kde si učitelé budou moct rozšiřovat své znalosti a dovednosti, vyměňovat si zkušenosti s kolegy a dále se vzdělávat ve svém oboru. Spolupracují v nich pedagogové a odborníci z MŠMT, České školní inspekce nebo vysokoškolských fakult.

V uplynulých měsících členové vytvořili mj. příručky s radami a tipy do výuky, které jsou k dispozici na webu projektu SYPO. Členové kabinetů se podíleli rovněž na přípravě bezplatných workshopů či webináře, kterých se zúčastnilo podle Nekoly loni zhruba 11 tisíc lidí.

Gazdík: Po vraždě musíme změnit vzdělávací programy

Domácí

Projekt SYPO má pokračovat do června 2023. Podle bývalé ministryně školství Kateřiny Valachové, která se na tom též podílela, vznikl v roce 2017 – a přímo funguje od počátku roku 2018 – se záměrem vylepšit další vzdělávání pedagogů, které je podle odborníků často nesystematické a nekoncepční.

V nabídce průběžného vzdělávání totiž nyní mohou učitelé vybírat ze zhruba 10 tisíc programů ročně, přičemž ministerstvo dříve přiznalo, že vzhledem k takovému počtu programů není schopno u všech kontrolovat kvalitu.

Metodické kabinety fungovaly ve školství už v minulosti, zrušily se po roce 1990.

Řešit problémy, komunikovat, učit se. Do 21. dubna lze připomínkovat návrh nové koncepce vzdělání

Věda a školy

Podle manažera projektu Josefa Slováka by se kabinety v budoucnu měly zaměřit i na zavádění změn ve výuce podle upravených učebních plánů, tzv. rámcových vzdělávacích programů (RVP), jejichž revize se nyní chystá.

Druhý cizí jazyk v ZŠ pouze volitelně? Učitelé jsou proti

V této souvislosti je ještě třeba připomenout, že zástupci sdružení učitelů cizích jazyků nesouhlasí s návrhem, aby druhý cizí jazyk v základních školách nebyl povinný, ale byl jen mezi povinně volitelnými předměty. Změnu předpokládá připravovaná revize RVP, k jejíž koncepci se veřejnost může vyjádřit do 21. dubna.

Druhý cizí jazyk v ZŠ jen volitelný? Jazykáři nesouhlasí

Věda a školy

Kritici úpravy se do 20. dubna mohou připojit k petici na podporu zachování povinného druhého cizího jazyka. Jeho výuka je podle nich pro žáky přínosem a úroveň je prý nepřetěžuje.

Reklama

Výběr článků

Načítám