Ten, kdo naháněl strach. V Patagonii našli lebku llukalkana

Na jihu Argentiny v oblasti Patagonie se paleontologům podařilo odrýt pozůstatky lebky masožravého dinosaura jménem Llukalkan aliocranianus. V jazyce místního indiánského kmene Mapučů znamená „llukalkan“ něco jako „ten, kdo naháněl strach“. Pravěký ještěr měl na hlavě malé rohy, byl dlouhý asi pět metrů a vážil do pěti tun.

Foto: Jorge Blanco / Journal of Vertebrate Paleontology / Handout, Reuters

Takto mohl Llukalkan aliocranianus vypadat.

Živočich z čeledi abelisauridů zřejmě terorizoval pradávná území dnešního jihoamerického kontinentu před zhruba 85 miliony lety, tedy v období druhohorní křídy.

Velmi dobře zachovalé fosilní pozůstatky llukalkana byly objeveny v souvrství Bajo de la Carpa, geologické formaci z období pozdní křídy.

Nalezeny byly asi jen 700 metrů od místa dřívějšího objevu jiného masožravého abelisaurida – druhu Viavenator exxoni – což je podle vědců značně neobvyklé, informovala zpravodajská stanice BBC.

Paleontologové našli pozůstatky zřejmě největšího tvora v dějinách

Stejně jako Tyrannosaurus rex byl Llukalkan aliocranianus dvounohý s velmi krátkými horními končetinami, nicméně ve srovnání s obřím T. rexem byl pořád jen středně velký. Odhaduje se, že vážil mezi jednou a pěti tunami, byl tedy podle BBC o něco lehčí než např. dospělý slon africký.

Hrozivý predátor s vynikajícím sluchem

Podle výzkumu zveřejněného tento týden v časopise Journal of Vertebrate Paleontology to byl pravděpodobně „hrůzostrašný predátor s velkou lebkou a silným skusem“.

„Naše nová zjištění naznačují, že měl lepší sluch než ostatní dinosauři z rodiny abelisauridů, což z něj pravděpodobně udělalo lepšího lovce,“ řekl agentuře Reuters paleontolog Federico Gianechini z Národní univerzity v argentinském městě San Luis.

V Argentině odhalili nejstaršího titanosaura. Po Zemi kráčel před 140 miliony lety

Za připomenutí stojí, že argentinští vědci nedávno přišli i s informací, že objevili zkameněliny, které mohou patřit nejstaršímu známému členu dinosauří skupiny titanosaurů. Ta zahrnuje největší suchozemská zvířata v historii Země. Již dříve nalezená fosilie je 140 milionů let stará a patří nově formálně popsanému a pojmenovanému druhu Ninjatitan zapatai.