Tajemství upírů odhaleno, na krvi přežijí díky vzácné konstelaci genů

Novinky, luk

Vědcům se podařilo zmapovat kompletní genom upírů obecných. Zjistili, že tento létající savec se vyznačuje několika velmi zajímavými rysy, které mu umožňují přežívat výhradně na krvi, exotické potravě, která není z výživového hlediska příliš bohatá a navíc je vystavuje riziku nákazy mnohými nemocemi. Informovala o tom agentura Reuters.

Upír obecný

Vědci porovnávali genom běžného upíra obecného s genomem jiných druhů netopýrů, kteří dávají přednost nektaru, ovoci, hmyzu a masu. Rovněž zkoumali mikrobiální DNA z jejich trusu.

Upír obecný a ještě dva další druhy netopýrů jsou přitom jedinými druhy savců, kteří se živí pouze a jedině krví.

Upír obecný je noční živočich, který se zdržuje v jeskyních, rozpětí jeho křídel dosahuje okolo 18 cm a vyskytuje se na některých místech Mexika a Střední a Jižní Ameriky. Živí se krví domácích zvířat, zejména skotu a koní. Obvykle pod rouškou tmy přistane na zemi a pak se zakousne do spícího zvířete. K sání využívá své ostré zuby a dlouhý jazyk, kterým zachycuje tekoucí krev.

„Rozhodli jsme se zkoumat tento konkrétní druh, protože má poměrně extrémní stravu, alespoň v tom smyslu, že vyžaduje značnou adaptaci organismu, aby bylo možné žít pouze na dietě složené z krve,“ vysvětluje Lisandra Zepedová, doktorandka na Kodaňské univerzitě, jejíž studie byla publikována v časopise Nature Ecology & Evolution.

„Krev je poměrně netypická a také nutričně nevyvážená potrava. Obsahuje jen velmi málo vitamínů a sacharidů, ovšem mnoho bílkovin, solí a odpadních látek,“ vysvětlila Zepedová.

Unikátní genetická výbava

Vědcům se podařilo abstrahovat ty prvky genetické informace, které u upírů posilují imunitní odpověď a rezistenci vůči patogenům, jež upír nasává společně s krví.

Dokázali také identifikovat geny zodpovědné za metabolismus vitamínů a tuků, které upírům pomáhají vyrovnat se s unikátním složením jejich stravy.