Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Milan Malíček, Právo

Školy dostávají peníze na doučování. Učni a gymnazisté zájem příliš nemají

Základní a střední školy začaly dostávat peníze na doučování žáků, kteří měli v minulém školním roce potíže s učením při výuce na dálku. Zájem žáků o doučování je podle zástupců školských asociací různý, záleží mj. i na kapacitě personálu, učeben či postoji dětí a jejich rodin ke vzdělávání. Málo přihlášených je hlavně na učilištích a gymnáziích, vyplývá z vyjádření ředitelů.

Ilustrační foto Foto: Milan Malíček, Právo
Školy dostávají peníze na doučování. Učni a gymnazisté zájem příliš nemají

Na podzimní doučování žáků po výuce na dálku vyčlenilo ministerstvo školství zhruba 250 milionů korun. Základní školy měly získat asi 150 až 740 korun na dítě a střední školy pro poslední ročníky kolem 150 Kč na žáka. Minulý týden resort uvedl, že peníze pro veřejné školy poslal v první polovině září do krajů a do konce týdne by je mohly dostat školy.

„Přes kraje přišla avíza a peníze chodí,“ sdělil v pondělí 4. října předseda Asociace ředitelů základních škol Luboš Zajíc.

To, že školy peníze postupně dostávají, potvrdil i šéf Sdružení učňovských zařízení Karel Dvořák. Předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová a šéf Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček doplnili, že již dříve školy dostaly také informaci, že jsou peníze na cestě.

„Problém s těmi, kteří by to potřebovali nejvíc“

Na ZŠ je podle Zajíce zájem o doučování někde velký, jinde naopak menší. „Trošku je problém právě s žáky, kteří by to potřebovali úplně nejvíc - z rodin, které nepovažují vzdělávání až tak za to nejpodstatnější,“ poznamenal.

Zájem mají podle něj často spíš žáci, kteří patří k těm lepším a jejichž rodičům na vzdělávání záleží. „Snažíme se vyjít vstříc tam, kde to je možné. Hledáme různé cesty, jak to vyřešit,“ dodal.

Podíl žáků, kteří se doučování účastní, podle něj také záleží na kapacitě personálu, prostoru i na tom, jak doučování časově zvládají děti.

Peníze se někde budou i vracet

Na středních školách se podíl přihlášených liší i podle typu vzdělávání. Např. Střední odborné učiliště v Ohradní ulici v Praze 4, které vede Dvořák, bude asi peníze na doučování ministerstvu vracet.

„Není o to vůbec žádný zájem,“ prohlásil ředitel. Předpokládá, že podobné to bude i na jiných učilištích.

„Je to nad rámec normální školní výuky, a co je nad rámec, to je pro naše studenty naprosto nedostižné, protože to je z jejich volného času a tam oni jsou daleci tomu, aby něco udělali pro to, aby měli lepší znalosti a dovednosti,“ konstatoval.

Na SŠ jen pro poslední ročníky

Nevelký zájem o doučování je též na gymnáziích. „Spíše než maturanti se na něj hlásí studenti nižšího stupně víceletých gymnázií, který odpovídá druhému stupni základních škol,“ uvedla Schejbalová. Většina gymnazistů ale podle ní asi nemá doučování zapotřebí.

Zajíček doplnil, že považuje za nešťastné, že je doučování na středních školách jen pro poslední ročníky. (I proto se na gymnáziích mohou hlásit jen maturanti - a na víceletých gymnáziích ještě i žáci nižšího stupně, který odpovídá 2. stupni ZŠ - pozn. red.)

Ministr školství Robert Plaga (za ANO) už dříve řekl, že nerovnosti vzniklé ve vzdělávání kvůli výuce na dálku se budou doučováním vyrovnávat další dva až tři roky. Kolem 11 tisíc žáků, tedy asi procento všech ze základních škol, se podle MŠMT do výuky na dálku v minulých měsících vůbec nezapojilo.

Podle nedávno zveřejněného plánu ministerstva mají za hodinu podzimního doučování žáků s problémy v učení po distanční výuce pedagogové dostat do 250 korun.

Může se vám hodit na Firmy.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků