Růžovofialová planeta bourá všechny vědecké teorie

Právo, aa

Mladá, žhavá, lehká a růžovofialová exoplaneta v souhvězdí Panny boří panující teorie o vzniku specifického druhu planet, tzv. plynných obrů. „Z pohledu teorií o vzniku planet je to zřejmě nejkomplikovanější objekt,“ řekl Markus Janson z Princetonské univerzity v New Jersey.

Foto: nasa.gov

Exoplaneta GJ 504b.

„Budeme kvůli ní muset přehodnotit pohled na vznik slunečních soustav,“ uvedl ve studii o čerstvě objevené planetě, teprve druhé, u níž byla prokázána barva, a nejmenší, jakou se kdy podařilo zachytit infrakamerou.

„Je díky zformování před 100 až 500 milióny let ještě stále žhavá, takže barvou připomíná tmavé květy japonských třešní,“ řekl Michael McElwain z Goddardova institutu NASA.

Exoplaneta GJ 504b, vzdálená 57 světelných let v souhvězdí Panny, je jen čtyřikrát hmotnější než Jupiter. Obíhá Slunci podobnou, ale 30krát mladší mateřskou hvězdu Epsilon Virginis ve vzdálenosti 44 astronomických jednotek. V řádově stejné vzdálenosti jsou v naší sluneční soustavě mrazivé planety Jupiter a Saturn.

Růžovofialová exoplaneta má ale na povrchu teplotu téměř 240 stupňů. Podle uznávané akreční teorie GJ 504b by vlastně ani vzniknout nemohla – je příliš daleko od své hvězdy, aby gravitací dosáhla na plyny v její blízkosti.

Exoplanetu poprvé zaregistroval teleskop Subaru na Havaji předloni v rámci programu Seeds, zaměřeného na hledání exoplanet a jejich zárodečných disků. „Je to jako hledat světlušku pomocí světlometu,“ popsal problém hledání slabě svítících exoplanet u zářících hvězd vedoucí programu Masajuki Kuzuhara. Studie vyjde v časopise The Astrophysical Journal.