Hlavní obsah

Ředitelé a učitelé potřebují větší podporu, tvrdí školský ombudsman

Novinky,

Školský ombudsman Ladislav Hrzal je ve funkci již pět měsíců. Jako největší problém z hlediska počtu podání stížností vnímá nedostatek právní pomoci ředitelů a pedagogů v obtížných situacích. Ministerstvo školství proto plánuje zajistit právní osvětu vedení škol a vyšší právní podporu. Ombudsman se ve své činnosti zaměřuje především na problém šikany.

Foto: Jiří Mach, Právo

Školský ombudsman Ladislav Hrzal

Článek

Po nástupu do funkce se Hrzal nejprve seznamoval s lidmi a institucemi, se kterými nyní spolupracuje. Sešel se s bývalým ombudsmanem, Českou školní inspekcí (ČSI), s odborníky na boj proti šikaně, s krajskými koordinátory prevence, s Národním parlamentem dětí a mládeže či Českou středoškolskou unií.

Řada stížností se týká hodnocení maturitních zkoušek. Po prošetření byly všechny stížnosti označeny jako neodůvodněné.
Ladislav Hrzal, školský ombudsman

Výjezdy do škol

Ve školách diskutuje s pedagogy, řediteli, žáky i rodiči. Zatím navštívil deset škol. V rámci šetření konkrétních stížností se obrací na všechny účastníky sporu se žádostí o součinnost a poskytnutí potřebných informací, na ČŠI se žádostí o informaci, zda na uvedené škole proběhlo šetření a s jakým výsledkem, v případě šikany na odborné poradce. Není výjimkou, že hned v počáteční fázi stěžovatel od stížnosti ustoupí.

„Mezi podněty a stížnostmi, které mi přicházejí, převažují ty, které poukazují na vztahy mezi vedením školy a pedagogy, na vztahy rodičů a školy, na výsledky maturitních zkoušek a na podezření šikany. Řada stížností se týká hodnocení maturitních zkoušek. Po prošetření byly všechny stížnosti označeny jako neodůvodněné,“ říká ombudsman.

Vázne spolupráce mezi rodiči a vedením školy

Složitější a vážnější stížnosti řeší nejdříve telefonickými konzultacemi s účastníky sporu, s odborníky, případně výjezdem do školy. Zatím se úplně nedaří úspěšně řešit spolupráci některých rodičů s vedením školy. Rodiče často požadují od učitelů služby, které jim nepřísluší.

Hrzal ale uvádí i pozitivní příklad spolupráce školy s rodiči, a to na projektu „Posaďte se, prosím“ v ZŠ Rokycanova v Sokolově. „Děti společně s rodiči vyrábějí jednoduché lavičky, které si každá třída pomaluje. Lavičky jsou na chodbách a v okolí školy,“ popisuje.

Šikana jako nejpalčivější problém

„Tato práce je časově i psychicky velmi náročná. Jsem ráda, že pan Hrzal se stal aktivním mediátorem a řeší situace přímo v terénu. Za krátkou dobu prokázal, že se v problematice orientuje a věřím, že přispěje i k řešení nejpalčivějšího problému v našich školách, kterým je šikana,“ zhodnotila jeho práci ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

„Funkce školského ombudsmana má šanci pomoci v řešení případných problémů na školách všech typů, a to jak ohledně šikany, násilí mezi žáky, tak při případných útocích na pedagogické pracovníky. V současné době, kdy se stále častěji zveřejňují případy tohoto typu, každou snahu pomoci v řešení problémů vítáme,“ uvedl k tomu předseda Sdružení učňovských zařízení a ředitel Středního odborného učiliště v Praze Karel Dvořák.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám