Hlavní obsah
Ministr školství Robert Plaga Foto: Jan Handrejch, Právo

Přidávání peněz učitelům není samospásné, řekl ministr Plaga na školské konferenci

Platy a nedostatek učitelů, to je hlavní problém, znělo na odborné školské konferenci. Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) sice není větší odměňování pedagogů samospásné, je to však důležitý první krok. Z dalších témat na čtvrteční akci s názvem Školství 2018 rezonovala i chystaná reforma financování regionálního školství. Novinky o tom informoval Vít Jásek, výkonný ředitel Unie zaměstnavatelských svazů ČR (UZS ČR).

Ministr školství Robert Plaga Foto: Jan Handrejch, Právo
Přidávání peněz učitelům není samospásné, řekl ministr Plaga na školské konferenci

Na konferenci, které se každoročně účastní zhruba 600 lidí, se diskutovalo o aktuálních problémech tuzemského školství s představiteli MŠMT, zástupci odborů, pedagogů a dalších profesních organizací působících v této oblasti.

Přidávání peněz učitelům není samospásné a samo o sobě nezvýší atraktivitu školského povolání, je to ale první krok.
Robert Plaga (ANO), ministr školství

„Probíhá bouřlivá diskuze nad navrženými parametry financování regionálního školství, problémem zůstává akutní nedostatek učitelů, ale i dalších zaměstnanců škol, a výše jejich platů. Předmětem diskuzí a sporů jsou ale také maturitní zkoušky se sílícím návrhem na zachování jejich současné podoby,“ shrnul v úvodním slově Jiří Horecký, prezident UZS ČR, která tuto největší odbornou konferenci sektoru školství a vzdělávání pořádá.

Ministr: Růst platů musí průběžně pokračovat

Následně vystoupil ministr školství Robert Plaga a představil strategii financování platů učitelů. Dle jeho slov musí ministerstvo bojovat za platy učitelů intenzivně a dlouhodobě. „Navyšování se nesmí zastavit v roce 2019, musí koncepčně pokračovat i v dalších letech,“ prohlásil.

„Přidávání peněz učitelům není samospásné a samo o sobě nezvýší atraktivitu školského povolání, je to ale první krok,“ doplnil.

Na dlouhodobé podfinancování školství a nízké procento rozpočtu resortu školství ve vztahu k HDP upozornil i Jiří Zajíček, předseda Unie školských asociací ČR – CZESHA.

Podle něj je třeba v nejbližší době řešit problematiku testování výsledků vzdělávání v takzvaných uzlových bodech (přijímací a maturitní zkoušky), probíhající revizi rámcových vzdělávacích plánů (RVP) ve vztahu k požadavkům zaměstnavatelů, narůstající administrativní zátěž učitelů a ředitelů, stejně tak nízkou motivaci žáků i malou podporu těch talentovaných.

V těchto souvislostech je nutné připomenout i nový průzkum Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Z něj vyplynulo, že téměř třetina mladých učitelů zvažuje změnu školy či přímo odchod ze školství jako takového. A to nejen kvůli financím nebo nízké prestiži povolání, ale i z důvodu občasné chabé podpory v počátcích profesní dráhy. [celá zpráva]

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků