Před 40 miliony lety žily v Antarktidě žáby

Stockholm

Před 40 miliony lety byla Antarktida domovem několika druhů žab, které jsou dalším důkazem, že ledová oblast byla svého času mnohem teplejší a spadala do mírného podnebného pásu. Fosilie obojživelníků se našly na ostrově Seymour, který tvoří část Antarktidy, jež leží nejblíže k nejjižnějšímu výběžku Jižní Ameriky. Informoval o tom server CNN.

Prastaré žabí fosilie paleontologové našli na antarktickém ostrově Seymour.

Žáby, jejichž fosilie se tu našly, byly drobné, měřily asi čtyři až pět centimetrů, ale značně se podobaly pěti žijícím druhům zavalitek (Calyptocephalella), které v současnosti poskakují po Patagonii, uvedli vědci ve studii zveřejněné v časopise Scientific Reports.

Fragmenty lebeční kosti dávné zavalitky

„Vypadaly jako současné žáby. Nijak se nelišily. Naše žáby byly dost malé, ale stále zapadaly do škály těch, které žijí v současnosti, i když většina z nich je větší,” řekl Thomas Mörs, kurátor švédského Přírodovědného muzea a profesor paleontologie.

Žily v pralese

Mörs vysvětlil, že tyto žáby patrně žily v mírném, vlhkém, deštném pralese, který byl velmi podobný tomu, jaký je nyní v chilských Andách, a kde se teploty v jednotlivých ročních obdobích liší jen málo. Mohly skákat po listech nyní vyhynulých leknínovitých rostlin. Na ostrově Seymour se našly i zkamenělé kokony pijavic a také hrstka fosilních ostatků savců.

Led na Antarktidě za pár dní masivně ustoupil, ukázaly snímky NASA

„Podle mého odhadu byla Antarktida místem s bohatým a rozmanitým životem. Našli jsme jen zlomek toho, co tam kdysi žilo,” prohlásil. „Leknínovité rostliny byly prvním náznakem, že tam bylo sladkovodní prostředí, a že to nebylo celou dobu zamrzlé,” dodal.

Foto: Simon Pierre Barrette and José Grau de Puerto Montt, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0), and Mats Wedin, Swedish Museum of Natural History., Profimedia.cz

Rekonstrukce, jak to mohlo vypadat na Antarktickém poloostrově v třetihorní epoše eocénu.

Zjištění jeho týmu naznačuje, že lesy Jižní Ameriky mohou být „moderní analogií” antarktického klimatu před zaledněním tohoto kontinentu. A nyní tu mohou žít druhy, které původně obývaly Antarktidu.