Ostravští výzkumníci objevili nový virus. Pojmenovali jej OstraVirus

Ostrava

Vědci z Ostravské univerzity (OU) našli při výzkumu biodiverzity dosud neznámý virus a nazvali ho symbolicky OstraVirus. Jak už to u vědeckých objevů mnohdy bývá, přišli na něj náhodou, oznámil mluvčí univerzity Adam Soustružník.

Foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Budova Přírodovědecké fakulty Ostravské univerzity. Ilustrační foto

„Objevený virus není podobný žádnému jinému viru na Zemi. Je tak odlišný, že jsme museli použít speciální výpočetní metody, abychom vůbec potvrdili jeho virovou povahu. Zatím nedokážeme říct, zda se jedná pouze o nový druh, čeleď nebo celou říši, jisté však je, že se s ním dosud nikdo nikdy nesetkal, a to je velká věc, která se v životě vědce neděje často,” uvedl vedoucí laboratoře na Přírodovědecké fakultě OU Vjačeslav Jurčenko, který je původem z Ukrajiny.

Vědci nový virus našli při dlouhodobém výzkumu. „Původní záměr nebyl objevit nový virus. Šlo o mnohem širší výzkum biodiverzity, kterým jsme chtěli nahlédnout dále za hranice současného poznání, podívat se, co ještě se tam venku skrývá. Na projektu jsme pracovali čtyři roky a objevení OstraViru je jeho nečekaným vrcholem,” dodal Jurčenko.

Podle výzkumného týmu objev umožní propagovat město a ukázat, že se v něm v oblasti biologie dělá věda na špičkové úrovni.

Léčba parazitární choroby

Biologové z laboratoře v Ostravě se mimo jiné zabývají také léčbou parazitární choroby leishmanióza, která patří k jedné z nejzávažnějších nemocí vyvolané parazitem.

Právě Jurčenko se v Ostravě věnuje i možnostem alternativní léčby a vakcinace leishmaniózy, která postihuje především obyvatele Afriky a Asie. Na svých projektech pravidelně spolupracuje s odborníky z celé republiky i ze světa.

V případě OstraViru se kromě českých vědců z pražské Karlovy univerzity nebo z brněnského institutu CEITEC zapojili i odborníci ze Spojených států, Švýcarska, Brazílie, Litvy nebo Ruska.

Svůj úspěch už ostravští odborníci prezentují i biologům ve světě – článek o jejich objevu totiž vyšel v jednom z nejprestižnějších multidisciplinárních vědeckých časopisů na světě, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS).