Olomoučtí biologové objevili na Borneu další pozoruhodnou rostlinu

Novinky,

Dosud neznámou rostlinu objevil v tropických deštných lesích ostrova Borneo tým biologů z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého (UP) a Výzkumného ústavu rostlinné výroby v Olomouci. Hvězdnatka kelabitská (Thismia kelabitiana) je již desátým druhem, který se olomouckým vědcům povedlo na Borneu nalézt. Objev rostliny, jejíž květy jsou zářivě žluté a mají specifický tvar jako „lucerna s límečkem”, prý může přispět k větší ochraně území.

Foto: Přírodovědecká fakulta UP

Nově objevená hvězdnatka kelabitská (Thismia kelabitiana)

„Thismia kelabitiana je v mnoha směrech výjimečná. Přestože je velmi drobná, vysoká nanejvýš 18 centimetrů a průměr jejího květu nedosahuje ani dvou centimetrů, jsou květy této hvězdnatky o poznání větší než u ostatních druhů, které z Bornea známe,“ uvedl člen týmu biologů Michal Hroneš z katedry botaniky na UP.

Na podobu rostliny má vliv její způsob života

Podle autorky popisu rostliny Zuzany Sochorové patří mezi takzvané mykoheterotrofní, tedy nezelené rostliny, které se vyživují prostřednictvím houbových vláken rostoucích v půdě kolem. Tento způsob života ovlivňuje její vzhled.

„Hvězdnatky kromě toho, že nejsou zelené, mají také zakrnělé listy. Vzhledem k drobnému vzrůstu celé rostliny se vyznačují velkými a často i barevnými květy,“ doplnil Michal Sochor z Výzkumného ústavu rostlinné výroby.

To platí i pro hvězdnatku kelabitskou, jejíž květy jsou zářivě žluté a mají zvláštní tvar připomínající lucernu lemovanou třásnitým límečkem.

Oblast zatím ušetřená odlesňování

Název objevené rostliny odkazuje na oblast Kelabitské vysočiny v malajském státě Sarawak obývané národem Kelabitů.

„Tato oblast jako jedna z mála v malajské části Bornea byla dosud ušetřena kácení lesů, proto patří mezi biologicky nejhodnotnější oblasti celého ostrova. Přesto i lokalita nově objevené hvězdnatky leží na dřevařské koncesi a jen několik málo kilometrů od nejbližších dřevařských cest,“ připomněl Martin Dančák ze zmíněné katedry botaniky.

Znovuobjevení jiného druhu po více než 150 letech

Odborníci doufají, že objevy unikátních druhů rostlin mohou další postup zdejší těžby dřeva v tamních lesích zbrzdit a snad i zastavit.

Podobně jako se hvězdnatka kelabitská zřejmě brzy stane emblematickým druhem pro zatím oficiálně nechráněná území Kelabitské vysočiny, mohl by propagaci ochrany přírody pomoci i další významný nález olomouckého týmu.

Po 151 letech se jim totiž teprve podruhé v historii podařilo znovuobjevit jiný druh hvězdnatky, Thismia neptunis.