Nově objevený rudý obr může být jednou z nejstarších hvězd ve vesmíru

Novinky,

Astronomové objevili červeného obra vzdáleného 35 tisíc světelných let od Země, který by mohl být jednou z nejstarších hvězd v kosmu. Ve studii publikované londýnskou Královskou astronomickou společností se přitom uvádí, že úplně první hvězdy vytvořené při tzv. velkém třesku byly považovány za zaniklé.

Astronomové objevili zřejmě jednu z nejstarších hvězd v kosmuVideo: Novinky/Reuters

Úplně první hvězdy se považují za již zaniklé, nicméně rudý obr, kterého vědci spatřili v galaktickém halu, je zřejmě potomkem těchto starých hvězd.

Červený obr (rudý obr) je velmi zářivá hvězda, která se nachází v pozdní fázi svého hvězdného vývoje – ve svém jádru již přeměnila většinu vodíku na helium. Následkem dalších pochodů uvnitř ní dochází k rozepnutí jejích vnějších vrstev, hvězda tak mnohonásobně zvětší svou velikost.
Galaktické halo je oblast obklopující spirální galaxie včetně naší Mléčné dráhy. Předpokládá se, že je tvořeno především hvězdami, plynem a temnou hmotou.

Obsahuje neuvěřitelně málo železa

Zajímavé navíc je, že obří hvězda obsahuje nejmenší množství železa, jaké kdy bylo detekováno. Jeho obsah je 1,5milionkrát menší než ten, který je obsažen ve Slunci. Kovové prvky jsou vytvářeny starými hvězdami, jenže tzv. anemické hvězdy (tedy ty chudší na kovy) jsou zřejmě mnohem starší než ty metalické.

Astronomové zachytili největší výbuch nevídané supernovy

Astronomové pod vedením australského experta Thomase Nordlandera se domnívají, že první hvězdy byly tvořeny čistým vodíkem a heliem. Když tyto hvězdy zanikly, vybuchly v supernovy a vytvořily kovové prvky.

To vysvětluje, proč červený obr, přímý potomek prvních hvězd, obsahuje tak málo železa, poznamenala agentura Reuters.