NASA vyvinula materiál, který se za pár sekund sám zacelí

Novinky, sia

Americká kosmická agentura NASA se může pochlubit novou technologií využitelnou ve vesmíru i na Zemi. Vyvinula materiál, který má schopnost v případě narušení sám zacelit otvor o velikosti díry po kulce z pistole. Studie byla publikována ve vědeckém časopisu ACS Macro Letters.

BEZ KOMENTÁŘE: NASA vyvinula materiál, který se po narušení sám zacelíVideo: American Chemical Society

Materiál tvoří dvě vrstvy polymeru a tekutina mezi nimi. Její součást je trialkylboran. „Sloučenina okamžitě po kontaktu s kyslíkem změní své skupenství a ztuhne, ” řekl vedoucí studie, Scott Zavada z Michiganské univerzity.

Když byly během pokusů vnější vrstvy narušeny, do vzniklého otvoru pronikl vzduch a začal reagovat s trialkylboranem.

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Zkušební průstřel projektilem o rychlosti 1000 m/s byl zaznamenán vysokorychlostní kamerou a analyzován s pomocí infračervené spektroskopie. Pozorováním záznamu se zjistilo, že tekutina v místě poškození okamžitě začala polymerizovat. Ztuhla tak rychle, že nestihla vytéct.

Materiál by mohl přispět ke zvýšení bezpečnosti vesmírných stanic a družic, vystavených hrozbě kosmického odpadu na oběžné kolem Země, který se pohybuje rychlostí až 35 405 km/h. Kolize s nimi může vážně poškodit kosmické lodě a ohrozit život posádek.

Právě kvůli nebezpečí kolize se zbytky rakety byla provedena i korekce letové dráhy ruské dopravní kosmické lodi Sojuz. [celá zpráva]

Materiál by mohl najít uplatnění i u lodí, tankerů, letadel a vojenské výzbroje a výstroje.