Na pólech Měsíce je led, potvrdila NASA

Washington

Na povrchu Měsíce je definitivně potvrzena přítomnost vodního ledu. Na svém webu o tom informovala americká vesmírná agentura NASA, podle níž vědci pozorovali jednoznačné důkazy ledu na obou pólech naší přirozené družice.

Foto: NASA

Obrázek ukazuje rozložení povrchového ledu na jižním (vlevo) a severním pólu Měsíce (vpravo). Led představuje modrá barva.

Led se nachází v nejtemnějších a nejchladnějších koutech polárních oblastí. Místa jeho výskytu jsou na obou točnách roztroušená a mohou být velmi stará. Na jižním pólu se většina ledu soustředí v kráterech, zatímco na severním je led rozsetý na širším prostoru, avšak řídce.

Pomohla starší indická sonda

Voda v pevném skupenství byla zjištěna díky přístroji NASA Moon Mineralogy Mapper (M3), který byl vyslán k Luně na palubě indické sondy Čandraján-1 již v roce 2008. Sonda tehdy fungovala necelý rok.

Data získaná tímto zařízením nyní využil vědecký tým vedený expertkou Shuai Li z Havajské a Brownovy univerzity k identifikaci tří specifických znaků, jež definitivně potvrdila, že na povrchu Měsíce je vodní led, sdělil kosmický úřad.

S dostatkem ledu nacházejícím se přímo na povrchu by voda mohla být dosažitelná jako zdroj pro budoucí expedice k výzkumu Měsíce, dokonce i k pobytu na něm. Potenciálně by byla lépe dostupná než voda zjištěná pod měsíčním povrchem.

Zjištění týmu pod vedením Shuai Li byla zveřejněna v pondělí v odborném časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Další důkazy o přítomnosti vody ve vesmíru našli relativně nedávno astronomové i na Marsu. Vodní jezero o šířce zhruba 20 kilometrů se nalézá pod jižní polární ledovou čepičkou. [celá zpráva]