Mexičtí paleontologové představili nový druh dinosaura

Novinky,

Vědci z přírodovědného muzea Desert Museum v Saltillu, hlavním městě mexického státu Coahuila, objevili v pouštní oblasti nový druh dinosaurů, který zhruba před 85 milióny lety (období svrchní křídy) obýval pobřeží státu. Prozatím jediný druh nového rodu Acantholipan, A. gonzalezi, je nejstarším dosud popsaným pravěkým ještěrem z regionu.

BEZ KOMENTÁŘE: Nový druh dinosaura Acantholipan gonzaleziVideo: Reuters

Acantholipan gonzalezi byl nalezen v okrese Ocampo ve státě Coahuila a pochází ze severní pouštní oblasti Mexika. Tamní odborníci své zjištění představili světu v první polovině června.

„Přímo zde bylo kdysi moře, proto jsme tu v Coahuile z daného období svrchní křídy doteď žádného dinosaura nenalezli. Je samozřejmě otázkou, jak se dostal suchozemský živočich na místo, kde bývalo mořské dno,“ poznamenal pro agenturu Reuters Hector Rivera, vedoucí paleontolog muzea ve městě Saltillo.

Jiné kosti i trny

Po více než osmi letech studie fosilních důkazů se ukázalo, že jde o nový rod čeledi Nodosauridae, důležité skupiny „obrněných dinosaurů“. Acantholipan byl rod takzvaného ptakopánvího dinosaura ze skupiny Thyreophora, jež zahrnuje jediný popsaný druh (A. gonzalezi).

Vědci zjistili, že tento nový exemplář nodosaurida měřil na délku tři a půl metru a vážil více než půl tuny. Vše vyzkoumali z nalezených osteodermů (kostěných útvarů v kůži) a částí kostry – včetně lebky.

Acantholipan gonzalezi se liší od svých nejbližších příbuzných, jako je Nodosaurus a Niobrarasaurus, tím, že jedna z kostí jeho předloktí je mnohem větší. Navíc měl pozoruhodně kuželovité trny.

Jméno Acantholipan pochází z řeckého „akanthos“, což v překladu znamená „trn“, a Lipan je na počest kmene Apačů-Lipanů, původních lidských obyvatel této části naší planety.

Desert Museum, které disponuje nejvýznamnější sbírkou zkamenělin dinosaurů – včetně Tyrannosaura rexe – v celé Latinské Americe, bude repliku A. gonzalezi vystavovat. Paleontologové jsou přesvědčeni, že stát Coahuila neodkryl ještě zdaleka všechna svá tajemství.

Pro zajímavost – muzeum v Německu, konkrétně v bavorském Denkendorfu, nyní zase například vystavuje kostru největšího známého ptakoještěra, kterému se přezdívá „Drákula“. [celá zpráva]