V Německu vystavují kostru největšího ptakoještěra. Jmenuje se Drákula

Německé Muzeum dinosaurů Altmühltal v bavorském Denkendorfu vystavuje kostru nově objeveného živočicha z rodu pterosaurů neboli ptakoještěrů. Jde o největšího a nejsilnějšího „létajícího dinosaura“, jaký byl kdy nalezen. Paleontologové hovoří o senzaci, jelikož se pravěký ještěr liší od všech ostatních fosilií. Vykopán byl roku 2009 v rumunském Sedmihradsku (Transylvánii), proto se mu přezdívá „Drákula“.

V Německu vystavují kostru největšího ptakoještěra. Jmenuje se Drákula

Ptakoještěři či pterosauři jsou vyhynulí druhohorní plazi a první obratlovci v historii, kteří byli schopni aktivního letu. Žili podobně jako jim fylogeneticky příbuzní dinosauři v druhohorách, konkrétně od svrchního triasu zhruba před 220 milióny lety až do konce křídy před 66 milióny lety.

Hmotnost aktuálně v Německu vystavovaného exempláře činila dle informací agentury AP zhruba půl tuny, rozpětí křídel mohl mít až 20 metrů. Návštěvníci si jej mohou prohlédnout v rámci výstavy ptakoještěrů „Císaři nebes“.

Vysoký jako žirafa

Zachovalé pozůstatky posloužily muzeu k rekonstrukci celé kostry a skutečně potvrzují, že „Drákula“ byl zřejmě největší a nejsilnější z pterodaktylů (jeden z druhů ptakoještěrů), jaký se kdy objevil.

„Jedna karpální kost je navíc větší, než jaká byla u mamuta, a například krk měl stejně široký jako dospělý člověk,“ řekl podle AP paleontolog Mátyás Vremir, člen Transylvánské muzejní společnosti. První kost nalezl na strmém svahu u rumunského města Sebeș v roce 2009.

„Tento druh pterodaktyla stál vzpřímeně a byl pravděpodobně stejně vysoký jako žirafa," poznamenal Mark Norell z Amerického přírodovědného muzea v New Yorku, který se také bádání v Rumunsku zúčastnil.

„Předpokládáme, že ve své době byl v oblasti na vrcholu potravinového řetězce,“ doplnil geolog Raimund Albersdörfer. Odborníci pochybují, že byl schopen letu.

Výstava „Císaři nebes“ je otevřena od 23. března do 4. listopadu.