Lovce exoplanet budou z Ondřejova ovládat na vzdálenost 13 tisíc kilometrů

Odborníci z Česka zmodernizovali dalekohled E152 na observatoři La Silla v chilské poušti Atacama, který přechází do tuzemského užívání. V následujících měsících na něj bude navíc nainstalován nový spektrograf PLATOSpec, jehož primárním úkolem bude hledat nové exoplanety (planety mimo Sluneční soustavu), a to v součinnosti s misemi Evropské kosmické agentury (ESA) jménem TESS a PLATO.

Foto: Zdeněk Bardon

Noční obloha nad hvězdárnou La Silla v Chile. Všimnout si lze i české vlajky.

Přístroj PLATOSpec, který má být plně funkční ve druhé polovině roku 2023, se má v budoucnu rovněž zasadit o nové objevy na poli hvězdné astronomie.

Češi přispějí k misi lovce exoplanet, zapojí se i do výzkumu měsíců Jupiteru

Nyní proběhlo zprovoznění dalekohledu E152 a úprava jeho řídícího systému, aby jej bylo možné ovládat na dálku z ondřejovské observatoře Astronomického ústavu Akademie věd ČR na vzdálenost zhruba 13 tisíc kilometrů.

Kontejnery z Brna pro misi Plato splnily testy. Projekt má odhalit obyvatelné zóny v kosmu

Astronomický ústav je vedoucím pracovištěm, které se podílí na zprovoznění dalekohledu. Aktuálně se tedy uzavírá první fáze projektu, tj. úspěšná modernizace dalekohledu E152, již 8. dubna dokončila česká firma ProjectSoft HK přímo na hvězdárně observatoře La Silla, kterou provozuje mezivládní organizace Evropská jižní observatoř (ESO).

Foto: Zdeněk Bardon

Hvězdárna La Silla je nejstarší pozorovací základnou Evropské jižní observatoře. Už druhý dalekohled zde budou v režimu dálkového ovládání používat čeští astronomové.

Dalekohled E152 je jeden z prvních dalekohledů, které byly na observatoři La Silla instalovány v druhé polovině 60. let 20. století.

E152 se podílel na katalogizaci několika desítek tisíc hvězd naší galaxie a spoustě dalších objevů až do svého odstavení z provozu v roce 2003 – takřka 20 let se tedy už nepoužíval, přitom má vhodné parametry, jak připomíná tiskový tajemník Astronomického ústavu AV ČR Pavel Suchan.

Foto: Zdeněk Bardon

Dalekohled E152 na hvězdárně La Silla, který díky spolupráci s českým průmyslem nyní budou moci používat „lovci exoplanet“ z Astronomického ústavu AV ČR.

V roce 2019 bylo rozhodnuto, že je možné tento dalekohled zdárně rekonstruovat a firma ProjectSoft HK po odeznění pandemie covidu mohla konečně začátkem letošního roku začít práce přímo na místě v chilské poušti. Těmto pracím předcházel v sídle firmy v Hradci Králové rok příprav řídících systémů a programování nových postupů pro řízení dalekohledu.

Vědci objevili jednu z nejlehčích exoplanet. Rok na ní trvá osm hodin

Mezitím na Astronomickém ústavu AV ČR probíhala příprava nového spektrografu a koordinace celého projektu s ESO.

V dubnu předán k užívání

První historické elektrické kabely byly odstraněny 10. února a dalekohled se znovu rozhýbal s už novým řídícím systémem 24. března. Testovací fáze proběhla na přelomu března a dubna a nyní je dalekohled plně automatizován a vybaven novými systémy, které umožňují ovládání na dálku.

Foto: Zdeněk Bardon

Čtyřpatrová budova s kopulí dalekohledu E152 na hvězdárně La Silla v chilské poušti Atacama

Foto: Zdeněk Bardon

Poušť Atacama, nejsušší část pevninského povrchu Země, zato s nejlepšími podmínkami pro pozorování vesmíru.

Na ondřejovské hvězdárně je již připraveno řídící pracoviště pro pozorování tímto dalekohledem, přičemž 3. dubna byl E152 úspěšně předán k užívání Astronomickému ústavu AV ČR a nyní proběhne testovací fáze a instalace spektrografu PLATOSpec.

Astronomickým snímkem dne NASA je česká „cesta ke hvězdám“

„PLATOSpec je příkladem úspěšné spolupráce mezi českou vědou a českým průmyslem. Symbolicky to ukazuje nově vlající česká vlajka nad čtyřpatrovou budovou kopule nově zprovozněného dalekohledu ve vynikajících pozorovacích podmínkách uprostřed pouště Atacama,“ dodal na závěr český astronom Petr Kabáth.

Foto: Zdeněk Bardon

Českou vlajku v kopuli dalekohledu drží ti, kteří připravili dalekohled E152 k dálkové správě z ČR. Zleva Tomáš Turek a jeho kolega z ProjectSoft, Petr Kabáth (Astronomický ústav AV ČR) a Zdeněk Bardon (ProjectSoft; fotografický ambasador ESO).