Krev vyrobená přímo z buněk kůže odstraní potřebu dárců pro transfuze

Novinky, pst

O záchraně lidského života z pohledu mediků nezřídka rozhoduje dostatek krve pro infúzi. Nová technologie nyní slibuje, že v budoucnu bude možné poměrně rychle vyprodukovat dostatek krve z buněk kůže každého člověka. Již nebude nutné udržovat systém dárců a krev skladovat.

Krev

Kanadští vědci pokročili podle článku v časopise Nature v přímé transformaci kožních buněk na krev. Jejich metoda je údajně mnohem slibnější než pokusy produkovat krev z embryonálních kmenových buněk. Tento postup se ukázal jako neefektivní a navíc produkoval embryonální krevní buňky, které nemohly být použity v dospělém organismu.

Nová metoda přeměňuje dospělé kožní buňky na dospělé krevní buňky, které mohou být poskytnuty pacientovi přímo. Podobné pokusy započaly již dříve, protože v některých zemích byly zakázány pokusy s embryonálními kmenovými buňkami, a tak vědci začali zkoumat možnosti transformace dospělých buněk. Zároveň vědci hledali cestu, jak vyprodukovat krev z buněk konkrétního pacienta, aby předešli možnosti, že dárcovská krev bude odmítnuta imunitním systémem.

Kanaďanům se podařilo najít způsob nejen jak přeprogramovat buňky kůže na krevní buňky, ale i jak je přimět následně k množení. Obešli tak původní proces, kdy se dospělé buňky kůže proměnily na zárodečné kmenové buňky, které byly nepoužitelné pro dospělý organismus.

„Nyní začneme pracovat na postupu na transformaci dalších typů lidských buněk z kožních buněk,“ sdělil Mick Bhatia, vedoucí výzkumu na McMaster University. Jeho týmu se podařilo postup během posledních dvou let několikrát vyzkoušet. Kožní buňky proměnily na krev jak ze vzorku odebraného mladému jedinci, tak ze vzorku odebraného staré osobě.