Hlavní obsah

Jak jezdit v noci. Česko má první učebnici na světě

Právo, Vladimír Klepáč

Do českých autoškol míří první učebnice na světě zaměřená na jízdu v noci. Vytvořili ji pracovníci Ústavu soudního inženýrství brněnského Vysokého učení technického (VUT). V republice je zhruba 900 autoškol, zatím je ale jen na instruktorech, zda se budou tématu jízda v noci věnovat.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Učebnici i s metodikou vysvětlující, jak tuto problematiku učit, už schválilo ministerstvo dopravy. Dá se předpokládat, že se noční jízda jednou stane nejen povinnou součástí výuky v autoškolách, ale bude obsažena i v řidičských testech.

Asociace autoškol ČR výuku noční jízdy podporuje. Učebnici i s instruktážními videi natočenými v brněnském ústavu proto vyvěsila na svých internetových stránkách, kde je ke stažení.

Nedostatečná výuka řízení v noci

„Zvažovali jsme, zda by se neměla učit noční jízda přímo v terénu. Nakonec jsme dospěli k závěru, že mnohem více začátečníkům pomůže teorie. Na noční jízdu nemají začátečníci zkušenosti,“ řekl Právu za tvůrce učebnice Robert Kledus z ústavu soudního inženýrství. Tento ústav se již přes padesát let zabývá výzkumem nehodovosti a hledá i příčiny kolizí.

Otázky související s tímto problémem by se měly objevovat v řidičských testech.
Robert Kledus, jeden z autorů

Experti dospěli k závěru, že výuka řidičů zaměřená na jízdu v noci je naprosto nedostatečná.

Policie vždy na podzim, když se dny krátí a večery jsou potemnělé, eviduje prudký růst počtu sražených chodců.

Odborníci doporučují, aby instruktoři věnovali výuce noční jízdy alespoň jednu hodinu teorie u budoucích řidičů a dvě hodiny teorie u profesionálních řidičů.

Učebnice velmi jednoduše a názorně ukazuje, jak propastný je v noci z pohledu řidiče rozdíl mezi chodcem v tmavém a bílém oblečení a chodcem s reflexními prvky na oděvu. Publikace upozorňuje na velmi časté zimní noční kolize s divokou zvěří.

Mimo jiné se věnuje i významu čistoty aut. V publikaci je snímek kamiónu, jehož zadní část nechali experti při svém testu čistou a druhou si sami pokryli blátem. Zatímco při jízdě za dne řidiči tento rozdíl na kamiónu téměř nevnímali, v noci se zablácená strana vozidla téměř ztrácí ve tmě.

Začátečníci s tím mívají problémy

„Zcela nový přístup k výuce noční jízdy bereme jako náš příspěvek k tématu. Rozhodně by stálo za to, aby se otázky související s tímto problémem objevovaly v řidičských testech. Já bych byl přísnější a zakázal bych po vzoru USA všem začínajícím řidičům jízdu v noci na jeden rok po získání řidičáku,“ zdůraznil Kledus.

Podle Jiřího Martínka z vedení Asociace autoškol ČR mají začátečníci velké problémy s noční jízdou.

„Dokladem toho je například špatné řazení do pruhů nebo neopatrné manévrování na silnicích, které se v noci může během vteřiny změnit v nehodu,“ řekl Právu.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám