Jack Rozparovač byl opravdu holič z Polska, hlásí vědci

Novinky,

Sto třicet let stará záhada je možná definitivně rozluštěna. Identita asi nejznámějšího sériového vraha historie, kterému se přezdívalo Jack Rozparovač, je obestřena tajemstvím. Nejnovější testy DNA to ale mohou změnit. Podle britských odborníků z Liverpool John Moores University šlo o polského holiče Aarona Kosminského, kterému v době jeho řádění v Londýně bylo 23 let.

Ilustrace ulice ve Whitechapelu a poslední oběti Jacka Rozparovače Mary Jane Kellyové

Muž s přezdívkou Jack Rozparovač byl sériový vrah, který své ženské oběti „lovil“ na ulicích viktoriánského Londýna, zejména v chudinské čtvrti Whitechapel.

Kosminsky v osudném roce 1888, kdy Jack Rozparovač hlavně vraždil, žil se svými dvěma bratry a sestrou v Greenfield Street, což je jen 200 metrů od místa, kde byla nalezena mrtvá třetí oběť Elizabeth Strideová.

Poprvé popisujeme systematickou molekulární analýzu jediného existujícího fyzického důkazu spojeného s vraždami Jacka Rozparovače.
výzkumníci z Liverpool John Moores University

Liverpoolští vědci nyní opět zanalyzovali krvavé skvrny na šále, která se našla na místě činu u jedné ze zavražděných obětí. Údajně patřila Catherine Eddowesové, čtvrté z Rozparovačových obětí. Tvrdí, že zjistili, že dvě sady DNA stop na oděvu odpovídají Kosminskému a Eddowesové.

Portrét Catherine Eddowesové

Vědci porovnali shodu DNA z šály se vzorky od Kosminského žijících příbuzných.

Výsledky taktéž ukázaly, že Jack Rozparovač měl hnědé oči a vlasy.

Mluvilo se o tom už před pěti lety

Polský holič byl poprvé spojen s Jackem Rozparovačem už v roce 2014. List Daily Mail však připomíná, že tehdejší genetické důkazy byly zničeny, a hlavně prý neobsahovaly dostatek podrobností, aby mohly být uznány za platné, byť tehdy odborník na získávání genetického materiálu Jari Louhelainen zkoumal stejný šál.

Šál, ze kterého byly vzorky odebrány, sebral v roce 1888 přímo na místě činu jeden z policistů pro svou ženu. Roku 2007 jej koupil na aukci v Londýně britský podnikatel Russell Edwards.

Své letošní zjištění výzkumníci zveřejnili v časopise Journal of Forensic Sciences. „Poprvé popisujeme systematickou molekulární analýzu jediného existujícího fyzického důkazu spojeného s vraždami Jacka Rozparovače,“ uvedli.

„Nalezení obou odpovídajících profilů ve stejném důkazu zvyšuje statistickou pravděpodobnost jeho celkové identifikace a posiluje tvrzení, že šál je autentický,“ dodali podle serveru Evening Standard.

Vědci byli schopni provést DNA testy šálu poté, co je kontaktoval vlastník historického předmětu Edwards.

Samotný Kosminski byl podezřelý už v roce 1888, ale nebyl proti němu dostatek důkazů. Narodil se v židovské rodině v polské Klodawě nedaleko Lodže. Žil s rodinou v emigraci v Německu, do Londýna se přestěhoval někdy v letech 1881- 1882. Vyučený kadeřník byl v roce 1891 kvůli své paranoidní nenávisti k ženám a vražedným sklonům umístěn do ústavu pro choromyslné, kde ve věku 54 let v roce 1919 zemřel.

Na kontě měl oficiálně pět vražd prostitutek, ovšem neoficiální údaje hovoří až o 18 obětech.

Někteří vědci pochybují

Ne všichni jsou ale s aktuální prací biochemiků plně spokojeni. Objevují se i pochyby o původnosti zkoumaného důkazu, šálu Catherine Eddowesové. Vědci z oboru poukazují na určité nedostatky studie – chybějící zveřejnění přesné sekvence DNA, která by identitu jednoznačně potvrzovala.

Stále tedy nemůžeme totožnost vraha jasně potvrdit, napsal odborný magazín Smithsonian.