Hlavní obsah

Desetiletí školáci: Pan prezident ví, kolik má kdo dostat peněz

Právo, Petr Kotek

Finanční gramotnost jako vytoužený cíl je v českých podmínkách natolik novým pojmem, že se ještě ani nezačal používat jeho opak. Finanční negramotnost by ale byla nejspíš adekvátním označením pro úroveň znalostí a představ o všem kolem peněz, jak je mezi dětmi opakovaně dokumentují nezávislé průzkumy.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Čeští školáci jsou přesvědčeni, že peníze si stačí prostě vyzvednout v bance. Kolik má kdo dostat určuje podle nich "pan prezident".

Článek

Podle Michaely Dvořákové z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy se desetiletí školáci běžně domnívají, že peníze se podle individuální potřeby každého jednotlivce na požádání vydávají v bance. Průzkumy, které opakovaně provádí se svými studenty, zaznamenaly i nejběžnější představu dětí o tom, jak se peníze určené k „rozdávání“ do banky dostanou: večer je tam přeci odnesou prodavači z obchodů.

„Některé děti si alespoň uvědomují, že z banky si nemůže každý odnést zcela libovolnou částku,“ říká Dvořáková. „Ty jsou pak přesvědčeny, že to, kolik má kdo dostat peněz, určuje pan prezident.“

Nový kurz a pracovní listy jsou ke stažení na internetu

Není divu, že se různé projekty usilující o zvyšování finanční gramotnosti začaly poslední dobou množit jako houby po dešti. Zatím posledním, kdo přichází s nabídkou pomoci, je Česká bankovní asociace (ČBA). Ta začala bezplatně na internetových stránkách www.financnivzdelavani.cz nabízet kurzy rodinných financí pro žáky základních škol, které obsahují rovněž instrukce a podklady pro samotné učitele.

„Potřebu finančního vzdělávání vidíme dnes již všichni. I proto už existuje řada jednorázových kurzů, které si mohou základní školy objednat, stejně jako učebnic či metodických pokynů pro výuku tohoto předmětu,“ upozorňuje náměstek výkonného ředitele ČBA Jan Matoušek.

„Naší aktivitou jsme se rozhodli jít o kousek dál a připravit jednoduchý kurz do toho nejvyššího možného stádia rozpracovanosti a zároveň jej učinit jednoduše dostupným pro učitele všech základních škol v České republice,“ dodává.

Kurz je rozdělen do osmi pracovních listů s metodickými pokyny. První čtyři listy seznamují s penězi a jejich funkcí, především učí, jak má vypadat rodinný rozpočet, které nákupy mají podobu dlouhodobých investic a které jen krátkodobé spotřeby. Další čtyři listy jsou věnovány úloze bank, bezpečnému placení nebo nakládání s platebními kartami.

Reklama

Výběr článků

Načítám