Co se stalo po dopadu asteroidu, který vyhubil dinosaury? Záhadu rozkrývají nové nálezy

Novinky,

Co se stalo krátce poté, kdy asteroid odpovědný za vyhynutí dinosaurů zasáhl mexický poloostrov Yucatán, pomáhají napovědět fosilie objevené na nalezišti Tanis v Severní Dakotě v USA. Paleontologové podle časopisu PNAS Národní akademie věd Spojených států našli zkameněliny ryb, stromů, suchozemských obratlovců a vodních živočichů, které byly následkem dopadu vesmírného tělesa vrženy na zmíněnou lokalitu.

Co se stalo po dopadu asteroidu, který kdysi vyhubil 75 procent života na Zemi?Video: Novinky/Reuters

Po dopadu asteroidu před 66 miliony let se vytvořil kráter široký téměř 80 kilometrů a hluboký zhruba 30 kilometrů.

Kolize katapultovala vysokou rychlostí tuny roztavené lávy, vypařující se horniny a asteroidového prachu. Zasažena byla celá planeta, a právě to pravděpodobně vedlo ke konci druhohor v období křídy k vyhynutí 75 procent života na Zemi.

Ukázka nálezu v Severní Dakotě.

Sedmnáct hodin po dopadu

Naleziště v USA odhalilo, že asi hodinu poté, co asteroid planetu zasáhl, se úlomky z kolize změnily v částice s charakteristikou přírodního skla, které pak dopadaly na zem přibližně 20 minut, napsala agentura Reuters.

Tyto částice se nazývají tektity a byly objeveny v žábrech zkamenělých ryb a v jantaru ze zkamenělé pryskyřice.

Tektit je hornina, která vzniká dopadem meteoritu na zemský povrch. Během dopadu se uvolňuje během krátké doby obrovské množství energie, která se přeměňuje na teplo, což má za následek proběhnutí metamorfních pochodů, během kterých se původní horniny přeměňují na novou horninu – tektit. Tektit má převážně sklovitou strukturu a lze jej přirovnat k přírodnímu sklu čili obsidiánu.

Konkrétní ložiska u Tanisu vznikla v důsledku zemětřesení vyvolaných dopadem asteroidu, která pak vyvolala masivní vlny, jež vytlačily vodu, usazeniny a zvířata do oblasti označované jako K-Pg (křída-paleogén).

Podle vědců tyto vlny tsunami zasáhly Tanis zhruba 17 hodin po dopadu asteroidu.

Obecně patří K-Pg lokality ke stejnojmenné sedimentární vrstvě z období křídy a začátku období třetihorního.