Češtináři podpoří odvolání části studentů kvůli známce z maturitního slohu
„Na mnoha školách jsou velmi dobří studenti se svým hodnocením nespokojení. Množí se případy jedničkářů, kteří mají didaktický test i ústní přes 90 procent a známku z českého jazyka jim zkazila známka tři nebo čtyři ze slohu,” uvedla společnost v tiskové zprávě.
Maturity organizuje společnost Cermat. Její ředitel Jiří Zika nedávno řekl, že hodnocení slohů ještě není úplně ukončeno. Zpracované výsledky ukazují na mírné zhoršení, obavy z velkého poklesu úspěšnosti při centrálním opravování se ale podle něj nepotvrdily.
Podle společnosti češtinářů se někteří „velmi dobří studenti” hodlají odvolat. Hodnocení považují na nekorektní a neprofesionální. SUČJL je chce podpořit, v posouzení slohových prací našla „závažné a nepochopitelné nejasnosti”.
Problematické odchýlení od tématu
U slohů se hodnotilo šest kritérií. Některá nejsou podle společnosti objektivní a závisí na pohledu hodnotitele, navíc se částečně překrývají.
„Pravopisně i stylisticky slušně napsaným pracím byly z nepochopitelných důvodů strženy mnohdy i dva až tři body - celkový součet pak práci, kterou by běžně češtinář hodnotil známkou jedna až dva, zařadí do kategorie tři až čtyři,” pokračuje společnost. Týkalo se to třeba úvah, kdy studenti přišli o body za odchýlení od zadaného tématu.
Studenti dostávají tabulku s body a komentář. Nedozvědí se prý ale, kde chyby udělali. Společnost češtinářů označila za nekorektní také to, že se maturanti své výsledky dozvídali těsně před ústní zkouškou v den jejího konání.