Brněnští vědci přivezli z Indonésie snímky sluneční koróny

Právo, Jan Trojan

Další snímky koróny, nejbližšího okolí Slunce, přivezla již devátá vědecká expedice odborníků z Ústavu matematiky Vysokého učení technického (VUT) v Brně. Úplné zatmění, které k fotografování nutně potřebují, bylo tentokrát 9. března v Indonésii. Tým měl na indonéském souostroví celkem čtyři pozorovací lokality. Letos bylo fotografování dramatičtější nejen pro nedostatek času.

Záběry sluneční korony z IndonésieVideo: VUT

„Na pořízení kvalitních snímků po měsících příprav jsme měli jen tři minuty a dvacet vteřin. Ale nakonec se vyjasnilo pouze na 40 vteřin,“ líčil vedoucí skupiny matematik Miloslav Druckmüller.

Prostřednictvím počítačového programu a algoritmů, které vytvořil nebo je jejich spoluautorem, zpracovává vizualizaci procesů ve sluneční koróně. Fyzikové pak podle barev rozeznávají prvky a jejich teplotu – například červená představuje 13krát ionizované železo při téměř dvou miliónech stupňů Kelvina.

Foto: archiv VUT

Pavel Štarha z VUT připravuje v Indonésii software pro řízení kamer i termostatů.

Druckmüllerovy snímky koróny se dostaly na titulní strany prestižního časopisu Nature a reprezentativní vědecké monografie o Slunci i do některých periodik.

Druckmüller začal s fotografováním Slunce v roce 1999 při rodinné výpravě v Maďarsku, nyní ji nazývá nultým ročníkem. Pak prý jezdili vědci jen na amatérské expedice za zatměními, nicméně jejich snímků a rozborů si všimli ve světě. Od roku 2009 již spolupracuje VUT s Havajskou univerzitou, jejíž astronomický institut výpravu také letos financoval. Letošní expedice byla devátá a Druckmüller ji poprvé řídil ze svého brněnského pracoviště. Nyní zpracovává výsledky a čeká na další data.

Turisté snímání komplikovali

Členka expedice Jana Hoderová novinářům líčila, jaké problémy na nevelkém indonéském ostrově překonávali. Především, jako vždy, bylo nezbytné nainstalovat a připravit složitou techniku a tentokrát ještě zajistit proti vysoké teplotě a vlhkosti.

Foto: archiv VUT

Snímek sluneční koróny je sestaven z mnoha dílčích záběrů.

Letos však byli nečekaně zaskočeni krátce před zatměním velkou skupinou turistů, kteří jim chodili až k přístrojům a v průběhu zatmění používali fotoblesky. Ke všemu bylo nepříznivé oblačné počasí, které zkrátilo možnost exponování.