Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Američtí vědci údajně našli úplně novou elementární částici

Novou elementární částici, nebo dokonce novou přírodní sílu se včera chystali ohlásit američtí vědci, napsal deník The New York Times (NYT) s tím, že fyzici z Fermi National Accelerator Laboratory objevili v datech z urychlovače Tevatron jakýsi „náraz“, který by tuto částici nebo sílu potvrzoval. Do uzávěrky tohoto vydání však objev oficiálně zveřejněn nebyl.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Američtí vědci údajně našli úplně novou elementární částici

„Nikdo neví, co to je. Pokud je to skutečné, mohl by to být nejdůležitější objev ve fyzice za poslední půl století,“ řekl teoretický fyzik Christopher Hill, jenž působí ve Fermiho laboratoři.

Jednou z možností je, že „náraz“ je projevem nové a neočekávané verze dlouho hledané „boží částice“, jak se nadneseně říká Higgsovu bosonu. Ten podle fyzikálního standardního modelu zajišťuje elementárním částicím jejich hmotnost, a proto úzce souvisí s gravitací.
Další výklad zní, že by se mohlo jednat o neznámou fyzikální sílu – o dodatek ke čtyřem dosud známým základním silám (gravitace, elektromagnetismus, silná a slabá jaderná síla).

Objev by mohl být podle NYT „posledním hurá“ Tevatronu, dříve největšího urychlovače na světě, který bude letos v září definitivně odstaven. Mezi zasvěcenci se o neobvyklém jevu diskutuje již několik měsíců, fyzici mimo Fermiho laboratoř však na něj nahlížejí se směsí respektu a skepse: někteří soudí, že je to jen anomálie na urychlovači.