Zakázaná planeta. Objevili ji tam, kde by rozhodně být neměla

Novinky,

Vědci objevili exoplanetu (planetu mimo sluneční soustavu) podobnou Neptunu a označili ji NGTS-4b. Pozoruhodné na tom je to, že se nachází v regionu takzvané neptunské pouště. Jedná se o oblast v blízkosti hvězdy, která je vystavena silnému záření a kde by se žádné planety o velikosti Neptunu a s atmosférou neměly vyskytovat. Vesmírnému tělesu se proto začalo přezdívat Zakázaná planeta.

Exoplaneta se vyskytuje v místech, kde by být nemělaVideo: Novinky/Reuters

Podle britské Královské astronomické společnosti je to poprvé, co byl takový typ exoplanety v daném místě – neptunské poušti – objeven.

Hvězdy totiž vysílají do této oblasti silnou radiaci, kvůli čemuž planety normálně ztrácejí svou plynnou atmosféru, obvykle se vypařují a zanechávají za sebou jen kamenné jádro.

Tisíc stupňů na povrchu

Zakázaná planeta je třikrát větší než Země a její poloměr je jen o 20 procent menší než právě poloměr Neptunu. Teploty na ní dosahují až 1000 stupňů Celsia, napsala agentura Reuters. Exoplaneta obíhá podle portálu Space.com hvězdu NGTS-4, která je od nás vzdálená přibližně 920 světelných let. Jeden plný oběh jí zabere 1,3 desetiny dne.

Astronomové se domnívají, že exoplaneta se mohla do oblasti neptunské pouště přestěhovat v jednom určitém okamžiku během uplynulého milionu let.

Exoplanety jsou obecně planety u jiných hvězd, než je naše Slunce. Dnes jich známe již tisíce. Například u naší nejbližší hvězdy (mimo Slunce), u Proximy Centauri, byla nalezena planeta Proxima b v takzvané obyvatelné zóně.

Obyvatelná zóna je v astronomii termín pro oblast kolem hvězdy, ve které by se hypoteticky mohl nacházet život. Jde tedy o území, v němž planeta přijímá takové množství sluneční energie, které její povrch ani nepřehřívá, ani jej nenechává příliš chladným.

Může se vám hodit na Zboží.cz: