Exoplaneta je vzdálena 129 světelných let od Země v souhvězdí Pegase. Jedná se o jednu ze tří planet obíhajících kolem hvězdy HR 8799. Nachází se nejblíže k hostitelské hvězdě a celou ji oběhne za 40 až 50 let.

Nesmírně mladá a hmotná

Pomocí speciálních měřicích přístrojů s mimořádným rozlišením a citlivostí vědci letos zjistili, že jde o „superjupiter“, což znamená, že je zejména mnohem těžší než jakákoliv planeta v naší sluneční soustavě.

Přístroje provedly první přímé pozorování exoplanety prostřednictvím optické interferometrie. Díky této metodě se podařilo odhalit komplexní atmosféru tělesa HR8799e. Postup nabízí možnost průzkumu řady dnes známých extrasolárních planet.

Přístroje provedly první přímé pozorování exoplanety prostřednictvím optické interferometrie. Díky této metodě se podařilo odhalit komplexní atmosféru tělesa HR 8799e. Postup nabízí možnost průzkumu řady dnes známých extrasolárních planet.

FOTO: ESO/L. Calçada

Zároveň je i mnohem mladší. „Stáří planety se odhaduje na pouhých 30 milionů let,“ uvádí mezivládní organizace ESO, jejímž členem je i ČR.

Zcela nehostinná

Teplota na ní dosahuje kvůli zbytkové energii z jejího vzniku a silnému skleníkovému efektu 1000 stupňů Celsia, je tedy neobyvatelná.

Analýzy navíc ukázaly, že v její atmosféře je více oxidu uhelnatého než metanu. Rovněž tam byly objeveny mraky železa a křemičitého prachu, a to právě v kombinaci s přebytečných oxidem uhelnatým svědčí o silných bouřích v její atmosféře.

Satelit NASA objevil mimo sluneční soustavu planetu velikosti Země
Astronomové našli první měsíc mimo naši soustavu

Podle stanice CNN výzkumníci plánují dlouhodobá následná pozorování objektu HR 8799e. I díky zmíněnému mládí planety může její zevrubnější studování přinést více poznatků o tvorbě planet a planetárních systémů.