Průměr exoplanety HD 21749c je zhruba 89 procent průměru Země – ten činí 12 742 kilometrů. Podle výzkumníků je skalnatá a neobyvatelná.

Svoji hvězdu planeta oběhne podle agentury Reuters za zhruba 7,8 desetin dne. Vzhledem k blízkosti k hvězdě může dosahovat povrchová teplota na planetě až 427 stupňů Celsia.

Vypátrat má 50 exoplanet

Podle amerického Massachusettského technologického institutu (MIT) obíhá kolem hvězdy HD 21749 například i planeta s označením HD21749b. Má delší oběžnou dráhu trvající 36 dnů. Je větší, odborníci z NASA ji klasifikovali jako „teplý mini-Neptun“.

Sonda TESS s teleskopem hledá nové planety mimo sluneční soustavu od svého vypuštění v dubnu 2018. Konkrétně se zaměřuje na planety obíhající kolem 200 tisíc nejjasnějších a Zemi nejbližších hvězd.

„Družice bude hledat planety kolem jiných hvězd tím, že bude sledovat, jak planeta prochází před hvězdami. To nám ukáže, které hvězdy musíme zkoumat, abychom mohli poté konkrétní planety studovat podrobněji, načež budeme vědět, že právě k nim máme obrátit speciální dalekohledy,” prohlásil před rokem astrofyzik z NASA Paul Hertz.

„S velkými teleskopy budeme moci hledat různé znaky v atmosférách těchto planet, které by nám mohly prozradit, z čeho se planety skládají i zda mají v atmosféře takové druhy plynů, které jsou na Zemi známkou života. Sama o sobě nemůže TESS najít formy života, avšak pomůže nám právě zjistit, kam nasměrovat dalekohledy,” upřesnil.

Prozatím satelit TESS nalezl desítku planet, za cíl jich má ale odhalit před koncem své mise v příštím roce celkem 50, jak píše MIT.

Druhá Země? Planeta podobné velikosti s příznivými teplotami je 11 světelných let daleko
Vědci objevili exoplanetu podobnou Zemi
Astronomové objevili planety podobné Zemi
Nová Země v sousedství? Vědci našli planetu v obyvatelné zóně Proximy Centauri

Na identifikování neznámých planet mimo náš hvězdný systém se velmi často podílí kupříkladu mezivládní organizace Evropská jižní observatoř (ESO), jejímž členem je i Česká republika.