„V roce 2016 jsme nalezli nový matematický přístup k problému sférických černých děr. To nám umožnilo rovnice zásadně zjednodušit. Jde o početní průlom: zatímco dříve se rovnice pro svou složitost studovaly hlavně numerickými metodami na počítači, dnes to lze jen s tužkou a papírem, což přináší kvalitativní skok ve formulaci problému,“ uvedl Vojtěch Pravda z MÚ AV ČR s tím, že nyní se jim podařilo tyto rovnice také vyřešit.

Na výzkumu se dále podíleli Alena Pravdová (MÚ AV ČR), Jiří Podolský a Robert Švarc (oba MFF UK).

Odchylky od Einsteinovy gravitace

Jak Akademie věd informuje, týmu se povedlo najít matematické řešení odpovídající nové černé díře. Zatímco delší dobu známá Schwarzschildova černá díra je charakterizována jen svou hmotností, tato černá díra je popsána ještě hodnotou takzvaného Bachova tenzoru na horizontu.

A právě tato veličina, jak zjistili tuzemští výzkumníci, kupříkladu ovlivňuje pohyby objektů obíhajících tuto hypotetickou díru a způsobuje tím potenciálně měřitelné odchylky od klasické Einsteinovy gravitace.

ČTĚTE TAKÉ:
Vědci definitivně potvrdili obří černou díru v nitru naší Galaxie

Černé díry obecně představují důležitou „teoretickou laboratoř“ pro výzkum klasických i kvantových aspektů gravitace, jako je např. jejich vypařování v podobě Hawkingova záření a související termodynamické vlastnosti.

„V případě nově objeveného typu černé díry můžeme očekávat přínos k lepšímu pochopení různých aspektů kvadratických korekcí Einsteinovy teorie a jejich role v rámci budoucí plné teorie kvantové gravitace,“ shrnula AV ČR.

Tento český výzkum navazuje na nedávné numerické simulace vědců z Velké Británie, Spojených státůČíny, které na možnost existence této černé díry poukázaly. Jeho aktuální výsledky publikoval i prestižní odborný časopis Physical Review Letters vydávaný Americkou fyzikální společností (APS).