Hlavní obsah

Pouhé zúžení obsahu učiva na modernizaci výuky nestačí, tvrdí vzdělávací organizace

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Pro zlepšení výuky je třeba nejen omezit obsah učiva, ale též více podporovat a školit učitele i ředitele. Uvedla to ve své tiskové zprávě vzdělávací společnost EDUin. Samotné omezení obsahu učiva, které doporučila Česká školní inspekce (ČŠI), podle ní pro modernizaci výuky nestačí, což ostatně připomíná i ČŠI. Novým metodám učení by se měly přizpůsobit i jednotné přijímačky, tvrdí EDUin.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Bob Kartous z obecně prospěšné společnosti EDUin upozorňuje, že redukce učiva nestačí.

Článek

Inspekce minulý týden upozornila na to, že školy nezvládají efektivně učit vše, co mají. Takzvané rámcové vzdělávací programy (RVP, dříve osnovy), které určují učivo, jsou totiž podle ní příliš obsáhlé.

Spolu s vysokými počty žáků ve třídách to pak vede k tomu, že v hodinách nezbývá čas na vlastní aktivitu žáků, bádání a další moderní formy výuky. Tyto metody jsou přitom dle inspektorů mnohdy účinnější než klasické formy výuky, kdy učitel stojí před žáky a vysvětluje jim učivo.

Průběžná školení

Podle vedoucího komunikace ze společnosti EDUin Boba Kartouse každopádně pouhá redukce obsahu učiva pro zavedení moderní pedagogiky nestačí.

Podle České školní inspekce by se u přijímaček na střední školy měly ověřovat spíše studijní předpoklady než znalosti z matematiky a češtiny.

„Politici by zároveň se zeštíhlením učiva měli podpořit systém průběžného školení učitelů nejen v oborových znalostech,“ uvedl Kartous. Pedagogové by se dle jeho slov měli dovídat víc třeba o didaktice, o vhodném způsobu hodnocení žáků a o tom, jak mohou ve výuce využívat technologie.

Testování toho, co žák umí nazpaměť

Podle Kartouse je důležité také to, aby ředitelé měli dost peněz na motivování učitelů. To tvrdí i ministr školství Robert Plaga (ANO). I proto mají učitelé od ledna dostat přidáno deset procent v tarifu a dalších pět procent půjde na odměny či příplatky.

Obsah výuky a její styl souvisí dle Kartouse i s podobou jednotných přijímacích zkoušek. „Není možné, aby rámcové vzdělávací programy na jednu stranu podporovaly individualizaci učení, progresivní učební metody a klima spolupráce a na druhé straně stály státní zkoušky postavené výhradně na učení nazpaměť či individuálním nárazovém výkonu,“ prohlásil.

Spolu s redukcí učiva se z toho důvodu prý musí smysluplně změnit způsob přijímání uchazečů na střední školy i maturitní zkoušky.

Podle ČŠI by se u přijímacích zkoušek na střední školy měly ověřovat spíše studijní předpoklady než znalosti z matematiky a češtiny. K tomu se vyjádřil souhlasně také Plaga, který je zároveň proti zavedení takzvaného cut-off score, tedy minimální bodové hranice pro úspěšné složení přijímací zkoušky. [celá zpráva]

To prosazuje Asociace krajů ČR, proti je ale rovněž Asociace ředitelů gymnázií a Unie školských asociací CZESHA. Výhrady ke cut-off score má i Svaz průmyslu a dopravy.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám