K ISS úspěšně odstartovala ruská raketa, nese i obrázky z Terezína

– Bajkonur • Aktualizováno

K orbitální stanici ISS ve středu večer úspěšně odstartovala z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu ruská raketa Sojuz. Letí v ní ruský kosmonaut Oleg Artěmjev a dva američtí astronauti, z nichž jeden - Andrew Feustel - s sebou podobně jako při předchozích letech vzal předmět spojený s Českou republikou. Tentokrát je to kopie dvou obrázků z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v židovském ghettu vytvořeném nacisty za druhé světové války v Terezíně.

ZÁZNAM: Start rakety Sojuz se třemi astronauty na palubě k ISSVideo: NASA TV

Třetím astronautem, který na palubě kosmické lodí Sojuz MS-08 vynesené ruskou raketou Sojuz-FG k ISS zamířil, je Američan Richard Arnold. Všichni tři muži jsou už zkušení veteráni. Nahradí Američany Joe Acaba a Marka Vande Heie a Rusa Alexandra Misurkina, kteří se na zem vrátili koncem února.

Už ráno posádka přijela k raketě, která se před dvěma dny na startovací rampě pomalu vztyčila do startovní polohy.

Foto: Joel Kowsky, ČTK/AP

Raketu sojuz přivážejí ke stratovací rampě

Kosmická loď by se s ISS měla spojit v pátek ve 20:41. Feustela a jeho dva kolegy tam přivítají ruský velitel Anton Škaplerov, americký astronaut Scott Tingle a Japonec Norišige Kanai, kteří jsou na stanici od 17. prosince.

Foto: Joel Kowsky, ČTK/AP

Raketa sojuz na startovací rampě na kosmodromu Bajkonur

Dvaapadesátiletý Feustel je s Českou republiku svázán přes svou manželku Indiru, jejíž matka Alena pochází ze Znojma, otec je Ind. Při prvním letu do kosmu k Hubbleovu teleskopu v roce 2009 u sebe měl sbírku Jana Nerudy Písně kosmické a českou vlajku, při dalším letu s sebou vzal plyšového Krtka.

Foto: Dmitri Lovetsky, ČTK/AP

Posádku tvoří ruský kosmonaut Oleg Artěmjev (uprostřed) astronauts a američtí astronauti Richard Arnold (vlevo) a Andrew Feustel

Při tomto letu s sebou bere kopie dvou obrázků Petra Ginze z časopisu Vedem, který vydávali chlapci v terezínském ghettu, čímž chce také připomenout oběti holokaustu. Ginze zabili nacisti.

Foto: Joel Kowsky, ČTK/AP

Příprava startovací rampy na kosmodromu Bajkonur, ke které přivážejí raketu sojuz

Kopii Ginzova obrázku z Terezína s sebou vzal do vesmíru spolu se svitkem tóry z koncentráku Bergen-Belsen i první izraelský kosmonaut Ilam Ramon, který zemřel 1. února 2003 při návratu raketoplánu Columbia. Jeho matka přežila holokaust.

Foto: Michal Kamaryt, ČTK