Chlapci měli v loňském testování lepší výsledky v matematice a fyzice, zatímco dívky byly šikovnější v češtině i přírodovědě a hudební a výtvarné výchově.

„Rozdíly nejsou velké, ale drobně na hraně statistické významnosti se ukazuje, že nejenom žáci dosahují lepších výsledků v rozdělení matematika – chlapci, čeština – děvčata, ale že i učitelé tímto směrem mírně přilepšují,” uvedl Suchomel.

Rozdíly mezi chlapci a děvčaty ve výsledcích matematiky a češtiny ukázaly už různé testy v minulosti. V posledním testování ČŠI odpověděli hoši v matematice správně v průměru na 61,3 procenta otázek, zatímco dívky měly dobře 58 procent testu. V češtině měla naopak děvčata 62,7 procenta správných odpovědí a chlapci 58,8 procenta.

Podobně dopadli i žáci 9. tříd, kde byli chlapci úspěšní v průměru v 52,2 procenta testu z matematiky, dívky v něm získaly o 2,3 procenta méně. V češtině odpověděly dívky správně na 68,1 procenta otázek, chlapci na 61,1 procenta. U obou pohlaví se nicméně v obou předmětech vyskytovaly i excelentní výsledky.

Podporování genderových stereotypů na trhu práce

U dalších předmětů a vzdělávacích oblastí byla úspěšnost chlapců a dívek z 5. tříd víceméně podobná. Například v angličtině se u obou pohlaví pohybovala kolem 77 procent, v otázkách o člověku a o světě byla přibližně 65 procent. Větší rozdíly se objevily u deváťáků, kde byli chlapci lepší i ve fyzice a dívky zase v přírodovědě a hudební a výtvarné výchově.

Suchomel poznamenal, že případné přilepšování známek chlapců v matematice a dívek v češtině by jen podporovalo genderové stereotypy, které se odrážejí i na trhu práce.

Rozdělení některých profesí na téměř výhradně mužské a ženské má přitom podle odborníků řadu negativních dopadů na společnost a ekonomiku. „Je otázka, jak se pak ten začarovaný kruh dá přetrhnout,” podotkl expert ČŠI.

Firmy si v současnosti stěžují na nedostatek absolventů technických oborů, kde převažují muži. Odborníci doufají, že i dívky budou v budoucnosti svou kariéru směřovat více do některého z technických oborů.

Průzkum společnosti Microsoft nicméně letos potvrdil, že české dívky baví matematika, fyzika, chemie, přírodověda a informatika méně než jejich vrstevnice v dalších evropských zemích. Mají tak nejmenší zájem o vědu. [celá zpráva]

Zatímco v Evropě tvoří ženy například 20 procent absolventů oboru informatiky, v České republice je to 16 procent. Na Českém vysokém učení technickém v Praze (ČVUT), které má tradici nejstarší technické univerzity ve střední Evropě, bylo v minulém roce 31 procent studentek.