Až do vymření dinosaurů byli savci nočními zvířaty, tvrdí vědci

Novinky,

Jakmile před 66 milióny lety dinosauři z povrchu naší planety vymizeli, savci se stali denními živočichy. Kvůli obrovským predátorům jako Tyrannosaurus rex, který se pohyboval na souši celý den, se nelze divit, že se první savci rozhodli žít pod rouškou tmy, aby měli pocit bezpečí. To, že i předchůdci člověka zřejmě nevycházeli ze stínů až do vyhynutí dinosaurů, zjistila nová studie britské University College London (UCL).

Foto: Edward Echwalu, Reuters

Předchůdci dnešních goril patřili k prvním savcům, kteří začali být aktivní více přes den než v noci.

Dokud veleještěři žili, všichni savci byli nočními zvířaty. Spali ve dne, lovili či jinak sháněli potravu v noci, jak naznačují nová zjištění, nejprve publikovaná v odborném časopise Nature Ecology and Evolution.

Jak na to výzkumníci z UCL, londýnské veřejné výzkumné univerzity, přišli? Použili počítačové algoritmy k analýze detailů z 2415 druhů živých savců, aby rekonstruovali vzorce aktivit jejich předků.

Opice a vůbec primáti včetně lidí jsou jediní denní savci, jejichž oči se vyvinuly podobně jako u jiných denních živočichů – ptáků či plazů.
Roi Maor, vedoucí výzkumu

Zjistili, že po dopadu asteroidu o průměru 15 kilometrů, který vyhubil dinosaury, se savci přesunuli do přechodného stádia – částečně byli aktivní za denního světla i v noci. Poté již postupně začali žít hlavně přes den.

Je to tedy rozdíl oproti raným savcům, jako byl kupříkladu Kayentatherium, noční savcovitý plaz.

Jako první vešli na světlo předchůdci primátů

„Velmi nás překvapilo, že jsme nalezli tak silnou souvislost mezi zmizením dinosaurů a začátkem denní aktivity u savců. Daný výsledek jsme našli pomocí několika různých analýz,“ uvedl podle listu The Daily Telegraph vedoucí autor studie, doktorand Roi Maor z UCL, působící rovněž na izraelské Telavivské univerzitě.

Vědecký tým zjistil, že jako první se vzdali své noční činnosti předkové goril a gibonů. To může nasvědčovat skutečnosti, proč jejich potomci, mezi něž patří i lidé, jsou jediní savci, kteří vidí velmi dobře při denním světle. Jejich vidění a vnímání barev je srovnatelné s vnímáním plazů a ptáků, kteří jsou aktivní vždy ve dne.

„Většina savců je adaptována na přežívání v temném prostředí. Opice a vůbec primáti včetně lidí jsou jediní denní savci, jejichž oči se vyvinuly podobně jako u jiných denních živočichů – ptáků či plazů,“ dodal Maor dle deníku The Guardian.

„Je značně obtížné spojit změny chování u savců, kteří v té době žili v určitých podmínkách, takže nemůžeme říci, že vymření dinosaurů jednoznačně způsobilo, že savci začali být aktivní ve dne, případně že to byl jediný faktor,“ poznamenala pro The Daily Telegraph spoluautorka výzkumu Kate Jonesová z UCL.

„V našich zjištěních však vidíme jasnou souvislost,“ uzavřela.

Mimochodem dinosauři měli smůlu. Jak zmiňuje dokument BBC z letošního roku, kdyby zmíněný asteroid dopadl kousek vedle, mohli dále existovat. [celá zpráva]