Dinosauří embryo bylo úplně nového druhu

Novinky, luk

Před více než 25 lety byla v Číně nalezena fosílie dinosauřího mláděte. Vědci si dlouho lámali hlavu nad tím, k jakému druhu dinosaurů toto mládě patřilo. Nakonec se po více než čtvrtstoletí rozhodli, že se jedná o nový, dosud neznámý druh.

Fosílie dinosaura. Ilustrační foto

V 80. a 90. letech minulého století nacházeli zemědělci v provincii Che-nan na svých polích zkamenělá dinosauří vejce. Mnoho z nich nelegálně rozprodali různým institucím a sběratelům do zámoří – do Evropy a USA. V jednom z kusů skály, který zakoupila společnost obchodující s fosiliemi a vzorky kamenů, se ale kromě zatím největších objevených zkamenělých vajec nacházela i kostra dinosauřího embrya. Dostala přezdívku Baby Louie, podle fotografa časopisu National Geographic, který ji vyfotil na titulní stranu magazínu.

Od chvíle, kdy byl dinosaurus Baby Louie nalezen, si vědci kladli otázku, ke kterému druhu asi patřil. Teď už je ale rozhodnuto: podle všeho se jedná o nově popsaný druh, který nazvali Beibeilong sinensis, neboli Dráček čínský. Podle paleontologů jde o první známý exemplář gigantického dinosaura patřícího do skupiny ”ptačích” dinosaurů – oviraptosaurů.

V křídě byli běžní

Ačkoliv je zkamenělá kostra poměrně malá asi jako morče, dá se předpokládat, že v dospělosti by dráček mohl vážit i více než tunu. Poměrně vysoký počet vajec nalezených v Číně, Jižní Koreji, Mongolsku a Severní Americe podle vědců naznačuje, že Beibeilong se před 100 milióny let vyskytoval poměrně běžně.

„Geografické rozšíření a hojný výskyt těchto ohromných zkamenělých dinosauřích vajec znamenají, že obrovští oviraptosauři byli v období pozdní křídy poměrně běžní. Jejich kosterních pozůstatků jsme ovšem zatím mnoho nenašli, takže pravděpodobně ještě ve většině případů teprve čekají na své objevení,“ napsal magazín Nature Communications.

Fosílie Dráčka čínského se vrátila do Číny k vědeckému zkoumání v roce 2013. Od té doby vědci pracovali na její identifikaci. V Číně i v Kanadě odborné týmy porovnávali kostru s dříve popsanými druhy.

Steve Brusatte z Univerzity v Edinburghu řekl, že vejce nám alespoň částečně ukazují, jak se obrovští dinosauři rozmnožovali a jak vypadali. „Není jednoduché si představit, jak z těchto malých, drobných embryií vyrostli více než tunoví dinosauři pokrytí peřím. Navíc byli opravdu velmi zvláštní – měli peří, měli zobáky, ale žádné zuby.“