Hlavní obsah

Bezpečí dětí ve škole souvisí i se vztahy ve sborovně

Novinky,

Učitelé si často stěžují, že rodiny zanedbávají výchovu, a proto je pro ně obtížné ve školách zajistit bezpečné prostředí. Diskutující u kulatého stolu Stálé konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a vzdělávací organizace EDUin upozornili, že bezpečné prostředí pro děti úzce souvisí se vztahy ve sborovně. Rodina rovněž podle nich nemůže připravit dítě na existenci v kolektivu vrstevníků.

Foto: Profimedia.cz

Sborovna - ilustrační foto

Článek

V debatě na téma „Co přispěje k bezpečnému klimatu na školách“ pojmenovala Lucie Hermánková z projektu Minimalizace šikany hlavní pravidla, jak vzniká bezpečné prostředí ve škole, které je základní podmínkou dobrého učení.

Když dítě neumí vztahová pravidla, neznamená to, že selhala rodina.
Lucie Hermánková, projekt Minimalizace šikany

„Vnímám školu jako prorostlý organismus. Buď tam bezpečno zkrátka je, nebo není,“ konstatovala Hermánková.

„Nelze chtít po dětech, aby si tam bezpečí udělaly jen samy, to nemohou.”

Rostou rizika

Bezpečné klima ve třídě úzce souvisí s bezpečným klimatem v celé škole. To se tvoří seshora. „Máme zkušenosti, že pokud měl učitel ve své třídě problémy, souviselo to s tím, že nebyly úplně dobré vztahy i ve sborovně,“ uvedla Hermánková.

V souvislosti se současnou dobou sice rizika v tomto směru rostou, ale zároveň dle jejího vyjádření stoupá poučenost pedagogických sborů a přibývá škol, které cíleně pracují s bezpečným klimatem.

Bezpečí se nedá zajistit jinak než vztahovými pravidly ve třídách i ve sborovnách a není to jednorázová akce, ale dlouhodobá práce.

Musí získat s vrstevníky zkušenost

„Když dítě neumí vztahová pravidla, neznamená to, že selhala rodina,“ zdůraznila odbornice na šikanu. Samo musí nejprve se svými vrstevníky získat zkušenost.

Děti jsou tedy podle ní nějak vychované z rodin, ale rodič, i kdyby sebevíc chtěl, není schopen dítě připravit na to, jak bude fungovat ve vrstevnické skupině. Už jen proto, že každá je jiná.

Reklama

Související články

Šikana ve škole bývá nejčastěji slovní

V letech 2012 až 2015 řešila případ šikany téměř polovina základních a 60 procent středních škol. Zjistila to Česká školní inspekce, pro kterou elektronické...

Výběr článků

Načítám