O tom, že učitelé budou mít nový kariérní řád rozdělený na tři stupně, rozhodla vláda v pondělí. [celá zpráva]

Předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová připomněla, že o legislativním ukotvení profesního rozvoje učitelů se hovoří více než 20 let.

Předseda školských odborů František Dobšík doplnil, že už bylo třeba kariérní systém v nějaké podobě schválit, jinak by pokračovaly debaty bez konkrétního efektu.

Kompromisní návrh

Předseda Unie školských asociací CZESHA Jiří Zajíček vládní návrh označil za kompromisní. Některým připomínkám odborných asociací ministerstvo vyhovělo, jiným nikoliv.

Panují obavy, aby dobrá myšlenka nebyla umlácena papíry.Renata Schejbalová

„S ohledem na legislativní proces asi paní ministryni nezbylo nic jiného než to poslat do vlády, aby se to stihlo. Je to asi krok správným směrem, který bylo potřeba učinit,” řekl.

Příplatek pro uvádějící učitele

Kladně hodnotí podporu začínajících učitelů v adaptačním období a s tím spojený příplatek pro uvádějící učitele, kteří jim budou pomáhat.

„Velkou neznámou je standard učitele a jak bude vypadat veškerá dokumentace, která je s tím spojena,” doplnil.

Schejbalová připomněla, že se stále neví, jaké budou požadavky dané standardem učitele, jak budou vypadat plány profesního rozvoje ani co bude součástí portfolia, které budou pedagogové předkládat při atestacích.

Důležité bude nastavení

„Panují proto obavy, aby dobrá myšlenka nebyla umlácena papíry, aby to nebyl byrokratický moloch,” poznamenala Schejbalová. Hrozbu vyšší administrativní zátěže pro školy vnímá také předseda školských odborů. „Je otázka, jak se to nastaví. Snad se to dá uhlídat,” řekl.

Ministerstvo školství o kariérním řádu se školskými asociacemi diskutovalo, ale konečné paragrafové znění návrhu odborníci viděli až ve chvíli, kdy bylo připraveno pro jednání vlády, řekl Zajíček. „Bylo to korektní, ale už jsme s tím nemohli nic dělat,” poznamenal.

Stejně jako předsedkyně Asociace základních škol Hana Stýblová považuje za problematickou plánovanou změnu v organizaci studijního volna. U pěti ze dvanácti dní by si učitel mohl termín určovat sám.

„V současné době se studijní volno využívá v době malých prázdnin, aby nemuseli být učitelé ve škole, když tam nejsou žáci, a nemuselo se například topit,” uvedl Zajíček.

Ředitel by sice mohl žádost o studijní volno z vážných provozních důvodů odmítnout, ale to už Zajíček považuje za zbytečnou komplikaci pro obě strany.