Ministerstvo analyzovalo, kolik platí vysoké školy svým zaměstnancům z částky, kterou dostávají z resortu školství. Akademičtí pracovníci mohou mít výdělky ještě z grantů a vědeckých projektů. Rozdělování peněz mezi fakulty ministerstvo nemůže ovlivnit, vysoké školy o tom vzhledem ke své autonomii rozhodují samy.

„Je patrné, že pro některé univerzity učitelé učitelů nejsou až tak nejcennější povolání, jak tvrdí,” poznamenala ministryně k nižším výdělkům na pedagogických fakultách.

Více praxe a didaktiky předmětů

Letos budou pedagogické fakulty nad rámec běžného rozpočtu pro vysoké školy podpořeny 70 milióny korun, loni to bylo 40 miliónů. Skok na 260 miliónů by měl znamenat růst mezd mezi pěti až deseti procenty.

Nová učebnice není na rozdíl od článku ve vědeckém časopise považována za vědecký výstup.

Evropské dotace budou také znamenat přilepšení pro pracovníky, kteří budou do projektů zapojeni. Projekty by se měly zaměřit na zlepšení kvality vzdělávání budoucích učitelů. Studenti by měli mít více praxe a měl by se klást vyšší důraz na didaktiku jednotlivých předmětů.

Méně peněz na vědeckou činnost

Do konce roku by měly být jasné základní požadavky na učitelské obory, které by měly být zakotveny v nárocích na institucionální akreditaci. Na jejich přípravě bude spolupracovat ministerstvo školství, Národní akreditační úřad a pedagogické fakulty.

Pedagogické fakulty ve srovnání s jinými fakultami získávají méně peněz na vědeckou činnost.

V hodnocení výsledků výzkumu jsou podle Valachové pedagogické fakulty znevýhodněny například tím, že nová učebnice není na rozdíl od článku ve vědeckém časopise považována za vědecký výstup.

Od roku 2017 bude platit nová metodika hodnocení vědy, kterou dokončuje vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace vedená vicepremiérem Pavlem Bělobrádkem (KDU-ČSL).