Když jej v roce 1991 ve 3210 metrech nadmořské výšky objevili němečtí turisté Helmut a Erika Simonovi, bylo tělo tak dokonale konzervované, že policie zahájila vyšetřování příčin úmrtí.

Brzo se ukázalo, že muž nezemřel včera nebo předevčírem: mumie, kterou odhalil ledovec ve Val Senales, ustupující z důvodu oteplování ovzduší, je stará více než pět tisíc let. Jde o senzační objev, který vyvolal mnoho otázek, z nichž mnohé dosud nebyly zodpovězeny.

Přirozená mumifikace, buňky si zachovaly vlhkost

Ötzi, který byl pojmenován podle údolí Ötz u rakouských hranic, kde byl objeven, byl zcela přirozeně mumifikován a jeho buňky, které byly doslova zmrazeny, si zachovaly svou vlhkost.

Analýza bakterií v jeho žaludku zřejmě potvrzuje, že k velké migrační vlně z Blízkého východu do Evropy došlo v méně vzdálené době.

„Tento ledový muž je nepochybně jednou z nejvýznačnějších mumií v historii lidstva,” připomíná Angelika Fleckingerová, ředitelka muzea v italském Bolzanu, kam loni pečlivě konzervovaný Ötzi přilákal přes 260 tisíc návštěvníků. „Mumie otevřela unikátní bránu do prehistorické epochy a nabízí nám neuvěřitelné množství informací,” dodává.

Zkoumání Ötziho neustále pokračuje tak, jak se vědecké nástroje zdokonalují. V roce 2001 byla oficiálně stanovena příčina smrti: ledový muž, který zemřel mezi lety 3350 a 3100 před Kristem, vykrvácel poté, co byl zasažen zezadu do levého ramene šípem.

Zabit v 46 letech

Vědci pak zjistili, že krátce před smrtí snědl kozorožce a že ke smrti došlo na jaře podle pylu, který rovněž spolkl.

Podle sekvenování jeho genomu z roku 2012 vědci určili, že měl hnědé oči, černé vlasy a že byl potomkem populace, jejíž kořeny jsou přítomny na Sardinii a na Korsice.

Výstava v bolzánském Museo archeologico nabízí i tuto nejnovější rekonstrukci, jak Ötzi kdysi vypadal.

Výstava v bolzanském Museo archeologico nabízí i tuto nejnovější rekonstrukci, jak Ötzi kdysi vypadal.

FOTO: Peter Kováč, Právo

Je rovněž známo, že mu bylo asi šestačtyřicet let, když zemřel. To byl na tu dobu úctyhodný věk. Měřil zhruba 160 centimetrů a vážil asi 50 kilogramů. Jeho noha odpovídala dnešní velikosti 38.

Sklony k „moderním” nemocem

Vědci rovněž objevili, že měl alergii na mléčné výrobky a že měl sklony ke kardiovaskulárním nemocem, které jsou považovány za důsledek moderního životního stylu.

Analýza bakterií nalezených v jeho žaludku zřejmě potvrzuje, že k velké migrační vlně z Blízkého východu do Evropy došlo v méně vzdálené době, než se soudilo.

Vědce zvláště zajímá bakterie Helicobacter pylori, která je dnes velmi rozšířená a je spojována se vznikem vředů a zhoubných nádorů, zdůrazňuje bakteriolog Albert Zink, ředitel institutu zabývajícího se studiem mumie v Bolzanu. „Možná že šlo o tehdy užitečnou bakterii, která usnadňovala trávení syrového masa a která se později stala patogenní,” říká.

Kdo to byl?

Naprosté tajemno dosud panuje kolem totožnosti Ötziho. Několik nedávných studií ukázalo, že jeho pečlivě ušitý oděv se skládal z kůže pěti různých druhů zvířat, mimo jiné z medvěda, kozy a ovce.

Kdo to však byl? Byl to šaman, se svými 61 tetováními odpovídajícími akupunkturním bodům? Vyděděnec? Proč se pohyboval v takové nadmořské výšce? Proč byl zabit?

Vzhledem k oteplování ovzduší by alpské ledovce mohly brzy vydat další ledové muže. „Tání ledovců nám dává naději, že učiníme další objevy,” uzavírá Albert Zink.