Také oni jsou ohroženi propuknutím některého ze sedmi druhů rakoviny: prsu, hltanu, hrtanu, jícnu, jater, tračníku a konečníku. Novozélandská studie se přitom opírá o zjištění z posledních let.

Očima Saši Mitrofanova: Doma, beze stresu nutnosti mít vliv
Někomu chybí cenzura, ukazuje kauza s hrou, kde Ježíš znásilňuje muslimku – Nad snahami brněnských politiků zakázat kontroverzní divadelní hru se zamýšlí Alex Švamberk. Čtěte zde >>
Znamení odporu – Izrael si od Evropy zaslouží podporu, bojuje i za nás, myslí si Alexander Tomský. Čtěte zde >>

„Existuje už dostatek důvěryhodných důkazů, abychom mohli s určitostí říci, že pití alkoholu je přímou příčinou této nemoci. Existují silné důkazy, že alkohol způsobuje rakovinu sedmi orgánů těla – a pravděpodobně i dalších,“ řekla Connorová.

Dodala, že k těmto závěrům dospěla na základě studia analýz, jež během posledního desetiletí provedly Světový fond pro výzkum rakoviny (WCRF), Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny, oddělení pro rakovinu při Světové zdravotní organizaci a další instituce.

Podle Connorové sílí argumenty pro závěr, že popíjení piva, vína či lihovin je rizikový faktor pro vznik rakoviny kůže, prostaty a slinivky. Míra tohoto rizika roste logicky s množstvím konzumovaného alkoholu, přičemž kombinace pití a kouření je vůbec nejhorší variantou.

„Největší rizika jsou pochopitelně spojena s těžkým pitím, ale značně rizikovou zátěž podstupují i ti, kdo pijí umírněně až středně,“ uvedla Connorová a vyzvala k tažení za omezení pijáctví, které by zahrnulo nejen všechny typy konzumentů alkoholu.

Salmonela nově v roli léku?

Jiná zpráva kolem tématu nádorová onemocnění přišla mezitím ze Spojených států: vědci tam oznámili, že proti rakovině vyzkoušeli geneticky upravené bakterie salmonely.

Ty totiž vylučují protinádorovou látku, jež vede k likvidaci zasažené buňky – jde o protein AHL, který při dosažení určité koncentrace v tkáni vyvolává samolikvidaci buněk postižených zhoubným bujením.

Bakterie se dají nasadit přímo do nádorů, jak uvádí odborný časopis Nature, který zveřejnil studii týmu z University of California San Diego a z Massachusetts Institute of Technology v americké Cambridgi o modifikované salmonele.