Na přelomu ledna a února inspekce poslala elektronické dotazníky na 971 základních a 309 středních škol, což je v každé skupině asi čtvrtina škol v republice. Asi 70 základních a tři desítky středních škol inspektoři od listopadu do konce února navštívili osobně.

Podle MŠMT má výuka končit rokem 2009

Více než dvě pětiny učitelů na základních a středních školách uvedly, že výuku historie končí v 90. letech 20. století. Až do současnosti ji dovede asi desetina učitelů ZŠ a 15 procent pedagogů na středních školách. Rádi by to udělali i další, ale nemají na to dostatek vyučovacích hodin nebo se nedávné historii věnují hodiny společenských věd.

Inspekce v této souvislosti připomněla doporučení ministerstva školství, že by výuka historie měla končit přibližně rokem 2009. Učitelé by měli žáky seznámit také s vývojem v postkomunistických zemích, evropskou integrací a transatlantickou spoluprací.

Převažuje pouhý výklad

Výuka soudobých dějin není omezena jen na hodiny dějepisu. Více než čtyři pětiny učitelů uvedly, že se tímto tématem zabývají i jejich kolegové v jiných předmětech. Na řadě škol se tato témata vyučují projektově, konkrétně jde o 47,8 procenta základních a 57,1 procenta středních škol.

Inspekce ale zjistila, že převažuje výklad a vysvětlování. Žáci by uvítali zajímavější formy výuky, zejména exkurze a filmové dokumenty a na středních školách také besedy s pamětníky.

Pokud učitelé využívají výukové materiály externích dodavatelů, sahají nejčastěji po podkladech Ústavu pro studium totalitních režimů nebo Člověka v tísni. Materiály Asociace učitelů dějepisu používá asi čtvrtina středoškolských pedagogů a 15 procent učitelů základních škol.

Více než čtvrtina učitelů dějepisu na základních školách a 11 procent na středních školách tento předmět nestudovala na pedagogické fakultě ani nevystudovala odbornou historii. Aprobovanost učitelů by se měla zvýšit, doporučuje inspekce.