Plat asistenta, který pomáhá učiteli s postiženými dětmi, se dost různí v závislosti na ustanovené náročnosti práce. Většinou se pohybuje od 11 do 15 tisíc hrubého, a to ještě na plný úvazek, který většinou nemají.

Ptáme se asistentů, jestli neznají někoho ze studia.Renata Turková, ZŠ Praha 1

Navíc je to nejisté povolání, protože, jak říkají odborníci, nejlepší asistenti pracují na tom, aby jejich pozice zanikla. Cílem asistenta totiž je, aby se postižené dítě obešlo bez jeho pomoci.

Nikdo mu neutekl

Přesto si ředitelé nestěžují, že by neměli kde brát. „Od 1. září budeme potřebovat nového asistenta, protože k nám nastoupí postižené dítě. Vím o dvou zájemkyních, které to chtějí dělat, a obě jsou dobré,“ pochvaloval si v rozhovoru s Právem ředitel ZŠ Žižkova v Krnově Zdeněk Obruč.

Na jeho škole už působí čtyři asistenti a ani s jejich sháněním neměl problém. „Máme výhodu, že je tady střední pedagogická škola, která mimo jiné asistenty vychovává,“ řekl.

Zatím mu žádný asistent neutekl, ačkoli právě toto je problém v mnoha školách, kdy se u jednoho dítěte vystřídá během prvního stupně třeba i několik asistentů.

„Vzhledem k tomu, že tady není práce tolik, tak si této práce lidé váží a snaží se ji dělat dobře. Ale zaplatil bych jim víc, protože odvádějí práci navíc. Za ty peníze až moc,“ dodal.

Dopláceli rodiče i učitelé z odměn

Podle nových inkluzivních pravidel by si měli asistenti přijít až na 20 tisíc hrubého. A kraje už nebudou mít možnost peníze na asistenty odmítnout.

Dosud někde přidávaly část peněz. Doplácet pak museli ředitelé z prostředků určených na odměňování učitelů, nebo dokonce rodiče. Na nedostatek asistentských sil si však nestěžují ani v Praze, kde jsou průměrná mzda a životní náklady nejvyšší.

Často se hlásí mámy, které se po dlouhé rodičovské nemohou vrátit k zaměstnavateli.Jan Zajíc, Nová škola

„Neshání se úplně špatně. Ptáme se současných asistentů, jestli neznají někoho ze studia, oslovujeme studenty pedagogiky,“ popsala Právu zástupkyně ředitele Malostranské základní školy v Praze 1 Renata Turková. Dokonce si prý může i vybírat.

„Práce asistenta je závislá na lidských a osobnostních vlastnostech, takže spíš hledám někoho na doporučení známých nebo někoho z kolegů. Ne každý si s tím dítětem sedne, ne každý je schopen akceptovat jeho chování nebo potřeby. Je to hodně složité z tohoto hlediska, ale že by nebyli lidi, takovou zkušenost nemám,“ dodala.

Podle ní se často jako asistentky uplatňují matky s malými dětmi, které už nejsou na rodičovské, chtějí pracovat a nevadí jim nízké ohodnocení. Dobrým zdrojem jsou pak stránky www.asistentpedagoga.cz, kde je také burza práce s nabídkou a poptávkou. Aktuálně jsou zde desítky inzerátů. Web provozuje nezisková organizace Nová škola a přináší hlavně informace pro asistenty i nové zájemce.

K dispozici mají také poradnu, právní podklady nebo nabídku kvalifikačních kurzů. „Asistent pedagoga je dnes nejdynamičtěji se rozvíjející obor,“ řekl Právu ředitel neziskovky Jan Zajíc.

Podle něj se do kurzů hlásí zejména lidé, kteří už léta asistenty dělají, ale nyní si musí dodělat kvalifikaci. Většinou se pak hlásí lidé, kteří mají vztah k dětem či pedagogice, ale i nepedagogičtí pracovníci škol. Většinou se jedná o lidi ve věku kolem 40 let a nejsou závislí na vysokých příjmech.

„Často to jsou i mámy, které byly třeba na rodičovské pět deset let a nemohou se vrátit ke svému zaměstnavateli,“ uvedl Zajíc.

Vhodný a ne příliš náročný přivýdělek je to také pro učitele v penzi. Zatím jejich kurzy vyhledávají jen výjimečně, podle Zajíce se však tento trend rozšíří. A také studenti pedagogiky chodí do škol asistovat jako na brigádu.