Generální ředitel HZS ČR Drahoslav Ryba připomněl, že nejvíce požárů je způsobeno lidskou neopatrností nebo nedbalostí. Nejtragičtější následky mají požáry v domácnostech.

„V letech 2010 až 2015 v obydlích při požárech zemřelo 625 lidí, což je alarmující číslo,” řekl.

Děti se seznamují nejen s chováním při požárech, ale také se správným jednáním při hrozící povodni nebo úniku nebezpečných chemických látek a se správnou komunikací s tísňovou linkou.

Pouze člověk, který má principy zažité, je umí použít v mimořádné situaci, řekla Tilcerová. Obecně mají lidé tendenci jednat v krizi zkratkovitě, doplnila.

Výukové materiály a kurzy s modelovými situacemi

Ve školách jsou témata, o která se stará Hasičský záchranný sbor, zahrnuta pod název „Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných situací”.

Ředitelství HZS ČR společně s ministerstvem školství zpracovalo vzdělávací materiál. Učitelé se také mohou školit v bezplatných kurzech dalšího vzdělávání.

„Jsou postaveny hlavně prakticky, ukazujeme jim pomůcky a děláme s nimi modelové situace. Loni tyto kurzy absolvovalo 1822 učitelů,” řekla Tilcerová.

Doplňkem běžné výuky jsou přednášky, které ve školách pořádají sami hasiči. Loni se uskutečnilo asi dva a půl tisíce přednášek v základních a středních školách a bylo osloveno 272 tříd mateřských škol.

Oblíbené jsou exkurze do hasičských stanic, jejichž součástí je nejen prohlídka vybavení, ale také informace o prevenci. Každoročně je navštíví přibližně 100 tisíc lidí. Děti mohou znalosti v praxi uplatnit při pohybově vědomostních soutěžích, kterých se v roce 2015 zúčastnilo 13 374 žáků a studentů.