Workshopy nazvané ESA School Lab se zde konají od pondělí do pátku v rámci mezinárodního sympozia Living Planet 2016. V Praze se ho od pondělí účastní více než tři tisícovky vědců a odborníků z celého světa. [celá zpráva]

Někteří žáci překvapili znalostmi

ESA se podle koordinátora vzdělávacích aktivit o družicovém průzkumu Země Francesca Sartiho snaží srozumitelnou cestou dětem vysvětlit, jak satelity pozorují Zemi a jak je lze využít k ochraně životního prostředí.

„Jsou tu různé typy dětí. Pokud jsou některé stydlivější a výkladu v angličtině ne zcela rozumí, tak překládáme. Chceme, aby si žáci odnesli co nejvíce a bylo to pro ně zajímavé. Přicházejí sem ale i extrovertní studenti, kteří dokážou znalostmi překvapit,” řekl ČTK Sarti.

Pozorování pohybu uprchlíků na moři

Studenti, kteří na čtvrtečním workshopu strávili téměř tři hodiny, nejprve vyslechli přednášku o dálkovém průzkumu Země a přístrojích, které se k němu využívají. Při pozorování z vesmíru umožňují senzory umístěné na družici sledovat například atmosféru a oceány, ale třeba i zemětřesení, hurikány nebo pohyb uprchlíků na moři.

Děti si vyzkoušely termokamery a viděly, jak se liší pohled lidského oka a satelitu, i aplikace k satelitní navigaci, která je volně dostupná pro tablety.

„Máme tu také rozšířenu realitu, kdy je možné si prohlédnout jeden ze satelitů, který se využívá k dálkovému průzkumu Země, Sentinel 1,” uvedl lektor Radim Kosák ze vzdělávací kanceláře ESA pro Česko ESERO CZ, která akci spolupořádá.

Stanoviště zde mělo i Německé výzkumné centrum pro letectví a kosmonautiku a Britská národní kosmická akademie.

Užitečné pro výuku zeměpisu

„Už v primě jsme si některé věci o satelitech říkali. ESERO má udělané pěkné prezentace, které používám při výuce. Zejména velmi mladé lidi zajímají věci, které se týkají kosmu,” řekla profesorka zeměpisu Věra Šimonová z gymnázia v Berouně.

Student z kvinty Daniel Justis se již poněkolikáté umístil na zeměpisné olympiádě, k tématu má proto blízko.

„Zaujalo mě, že je možné sledovat Zemi přímo naživo v různých aplikacích na tabletech. Můžeme vidět, kde jsou mraky, kde je jaká teplota na Zemi nebo vítr,” uvedl.

Školáci nadšeně komentovali i pokus se vzduchovou raketou vyrobenou z PET lahve. Pomocí pumpy a ventilku ji lektor natlakoval stlačeným vzduchem a po provázku vystřelil. Místností letěla po dvacetimetrové dráze rychlostí zhruba 90 kilometrů v hodině.