Hlavní obsah

Učitelské profesní sdružení kritizuje kariérní řád

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Učitelské profesní sdružení, které má asi stovku členů, kritizuje připravovaný kariérní řád. Nesouhlasí se zpoplatněním atestací pro postup do třetího stupně a s tím, že se jejich podoba blíží komisionální zkoušce. O celkem deseti námitkách informoval mluvčí sdružení Zdeněk Sotolář. Kritické připomínky podle ministerstva školství netvoří konzistentní celek a nezřídka jsou v rozporu se samotnou myšlenkou kariérního řádu.

Foto: archiv, Právo

Ilustrační foto

Článek

Návrh kariérního systému počítá se třemi stupni od začínajících učitelů, kteří budou muset absolvovat dvouleté adaptační období, přes samostatné učitele až po vynikající učitele. Brzy by ho měla projednávat vláda. Šéf školských odborů František Dobšík v březnu hodnotil kostru systému kladně a označil za nezbytné, aby byl schválen.

Více administrativy, méně času ve třídě?

Učitelské profesní sdružení, které vzniklo před rokem, vedle podoby atestací kritizuje vyšší administrativní zátěž pro učitele. Ti budou muset zpracovávat profesní portfolium a plán profesního rozvoje.

Ministerstvo považuje doložení činnosti za nezbytné pro atestace. Pokud by mělo atestační řízení průběžný charakter, jak sdružení navrhuje, administrativní zátěž by to ještě zvýšilo, uvedlo ministerstvo.

Sdružení také nesouhlasí se zaváděním nových pozic mentora a koordinátora evaluace. Podle ministerstva ale obě pozice vycházejí z požadavků praxe a koncepčního záměru úřadu. Sdružení také kritizuje, že kvalitní učitelé na třetím stupni budou trávit méně času přímo ve třídách.

Příliš mnoho učitelských spolků

Nesouhlasí také s postavením začínajících učitelů, kteří až po dvouletém adaptačním období získají smlouvu na dobu neurčitou. Sdružení kritizuje ministerstvo školství za to, že návrh nedostatečně projednalo se „širokou učitelskou veřejností”.

„Při současném počtu učitelských asociací a sdružení a u vědomí toho, že některé zastupují jen velmi malý počet členů, je prakticky nemožné zvát ke stolu každou jednu z nich,” uvedlo ministerstvo.

Vedle školských odborů za partnery pro diskusi považuje silné organizace, jako je například Unie školských asociací CZESHA nebo stálá konference asociací ve vzdělávání SKAV.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám