Na jeho vývoji se během let podíleli akademičtí pracovníci i více než sto studentů Fakulty strojní ČVUT v Praze.

„Projekt je starý zhruba 17 let. Asi 130 studentů si na toto téma udělalo diplomové práce. Velmi složité bylo přesvědčit investory, že to má smysl. Nakonec se nám podařilo získat i podporu od ministerstva školství a realizace projektu byla v rámci projektu ministerstva průmyslu a obchodu,“ vysvětlil Právu Robert Theiner, vedoucí Ústavu letadlové techniky FS ČVUT.

Škola na vývoji spolupracovala se společnostmi LA Composite a Jihlavan Airplanes. Výsledkem projektu je ultralehký letoun nové generace poskytující potenciál pro dosažení vyšších výkonů, vyšší bezpečnosti provozu a udržitelného rozvoje v oblasti sportovního a turistického letectví. Další uplatnění může mít tento stroj s dmychadlovým pohonem i ve vojenském letectvu.

Letadlo UL-39

Letadlo UL-39

FOTO: Pavel Orholz, Právo

„Ztížená identifikace UL-39 Albi spočívá v tom, že vrtule je schovaná uvnitř letounu, a tak nemůže radar zachytit její odraz ani tepelnou stopu,“ upozornil Theiner.

Pro sportovní piloty může letoun být i určitou raritou. „Je zajímavý pro lidi, kteří chtějí něco zvláštního. V automobilovém průmyslu bych to přirovnal například k Ferrari,“ je přesvědčený Roman Jabůrek, jednatel společnosti Jihlavan Airplanes.

Mluvčí Fakulty strojní ČVUT v Praze Marta Špačková konstatovala, že projekt je teprve v začátcích a jedná se zatím o první lety.

„Věřím, že se bude i nadále rozvíjet a budou přibývat i další partneři, kteří se na něm budou podílet,“ doplnila Špačková.