Magisterským oborům speciální pedagogika vypršela akreditace na konci září. Tím skončilo studium 740 lidí včetně více než 500 učitelů, kteří si doplňovali kvalifikaci. Škola i studenti dotčených oborů považují stanovisko Akreditační komise za neodůvodněné a ministerstvu vyčítají, že nevyužilo možnost ho zvrátit. Ministerstvo tvrdí, že žádná zákonná cesta k prodloužení akreditace neexistovala.

U ministerstva školství účastníci demonstrace nechali symbolické parte za dva zrušené obory. V jejich následném projevu na Národní třídě zaznělo, že i v demokratické společnosti je studentům UJAK pošlapána jejich svoboda i akademická práva.

Nesouhlas s Akreditační komisí

Studenti budou moci dostudovat na Slovensku. „Není nám dovoleno dostudovat v rodné zemi, jsme nuceni z vůle moci, kterou má Akreditační komise MŠMT a naše ministryně školství, odejít dostudovat do zahraničí,” stálo v prohlášení, které za studenty přečetla Iveta Kišová.

„I když byly požadavky Akreditační komise nesmyslné, naše univerzita všechny splnila, ale nepomohlo to. Když se o nás nebyla schopná postarat naše ministryně školství, otevřenou náruč jsme nalezli u našich východních sousedů na Katolické univerzitě v Ružomberoku. Děkujeme své univerzitě, že nám zajistila dostudování na Slovensku za výborných podmínek,” zaznělo dále na Národní třídě. Studenti rovněž apelují na Akreditační komisi, aby udělila novou akreditaci.

Hlavním problémem podle bývalých studentů oboru Speciální pedagogika - učitelství na UJAK je to, že jim ministerstvo školství nenabídlo adekvátní řešení jejich situace.

Ministryně Kateřina Valachová (ČSSD) vyjednala s děkany možnost přechodu na veřejné vysoké školy, ale studenti kritizovali nedostatek míst na učitelských oborech, nutnost nových přijímaček a prakticky nové studium.

UJAK jim byla dříve doporučena

„To, co nám paní ministryně Kateřina Valachová nabídla po zrušení akreditace oboru speciální pedagogika na dostudování, je v podstatě nereálné,” sdělila Novinkám Iveta Kišová. „Studenti tam nepůjdou, reálně by to mohlo připadat v úvahu pouze u pár lidí na Masarykovu univerzitu v Brně,” vysvětlila.

Mnozí studenti zmiňovaného oboru, i třeba s dlouholetou praxí, si museli v oboru speciální pedagogika doplnit vzdělání. Rýsovala se jim možnost studia na Univerzitě Palackého v Olomouci, ale nakonec jim byla v loňském roce na dostudování právě ministerstvem školství doporučená Univerzita Jana Amose Komenského. Ta navíc vycházela vstříc jejich práci studiem a zkoušením o víkendech.

Učitel a student UJAK Karel Rous Novinkám sdělil, že při nutnosti studovat na veřejné vysoké škole by mu na jeho pracovišti snížili pracovní úvazek o 4 hodiny, takže ve výsledku neměl problém s placením školného na UJAK. O končící akreditaci sice věděli, ale ta je omezená u všech škol, navíc se zásahem Akreditační komise nepočítali, když jim UJAK doporučilo právě ministerstvo.

Obvykle studenti mohou dostudovat

Studenti UJAK navíc nedostali přesně informace, jaké předměty by jim byly uznány, záleželo by to na daných univerzitách. Navíc by se to stejně mohlo týkat 150 studentů z celkových 526 z oboru speciální pedagogika.

„Obvykle všichni stávající studenti, když akreditace jejich oboru skončila, měli možnost dostudovat,” říkají Iveta Kišová i Karel Rous, dlouholetí učitelé s vysokoškolským pedagogickým vzděláním.