Podle průzkumu by rodiče za „lepší“ školu v dosahu asi 30 minut od domova byli ochotni připlatit. Kolem 45 procent lidí by dalo i tisícovku, do dvou tisíc by zainvestovalo 36 procent rodičů. Školné mezi dvěma a pěti tisíci korunami by bylo ochotno zaplatit 17 procent lidí.

Průzkum v červnu uskutečnila agentura NMS. Zapojilo se do něj 1035 mužů a žen, kteří jsou rodiči alespoň jednoho dítěte ve věku od dvou do jedenácti let. Průzkum zadaly společnosti Vysněná škola, Scio, EDUin, Montessori a Centrum pro rodinu a komunitu.

„Znalosti a vědomosti rodičů o alternativních možnostech ve vzdělávání jsou na vzestupu. Očekávání rodičů jsou poměrně vysoká na rozdíl od toho, co současná škola nabízí,“ komentoval výsledky Tomáš Houška ze spolku Vysněná škola.

Je nutné dělit děti podle věku?

Přitom právě individuálnější přístup by rodiče ocenili. Skoro tři čtvrtiny respondentů se ztotožnily s názorem, že každé dítě, se vyvíjí různým způsobem, má různé zájmy a škola by se měla maximálně přizpůsobit individuálním potřebám.

Ostatní se přiklonili k názoru, že dítě se má přizpůsobit vzdělávacímu plánu.

Na druhou stranu více než tři čtvrtiny připustily, že odborníci nejsou schopni odhadnout, co bude dítě muset znát a umět za dvacet let. K tomu autoři výzkumu podotýkají, že „deset nejatraktivnějších zaměstnání roku 2010 v roce 2004 ještě neexistovalo“.

Skoro polovina rodičů by ráda, kdyby žáci nebyli rozděleni do tříd podle věku, ale podle dosažených znalostí a zájmů.